Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



האם ביטול הרשעה בגין שימוש בסם מסוכן הוא אפשרי?

שימוש עצמי בסם מסוכן הוא עבירה מהרך הנמוך יחסית של ענישה בעבירות סמים והוא אינו דומה להרשעה בגין סחר בסמים או ייבוא סמים. אולם גם הרשעה בשימוש עצמי היא אות קלון  חמור הגוררת בעקבותיה ענישה מתאימה ורישום פלילי. רישום זה יכול למנוע בעתיד מהנאשם לממש את חלומותיו המצריכים גיליון הרשעות נקי.

האם ביטול הרשעה בגין שימוש בסם מסוכן הוא אפשרי?

נתפסת על חם בשימוש בסם מסוכן לצריכה עצמית, הוגש נגדך כתב אישום והורשעת. האם ביטול הרשעה בגין שימוש בסם מסוכן הוא אפשרי? האם תוכל להגשים את חלומך להתגייס ולהפוך לטייס? אולי לרופא?

תוכן עניינים

עשיתי שטות, לקחתי סמים והורשעתי. מה עושים?

קודם כול דע כי ישנם מקרים שבהם בית המשפט ביטל הרשעה בגין שימוש בסם מסוכן מהנימוקים הבאים:

  1. אימוץ התסקיר מטעם שירות המבחן – בחלק מהמקרים שבהם מוגש כתב אישום פלילי, מחליט בית המשפט לאפשר לעורך דינו של הנאשם להגיש לעיון בית המשפט, תסקיר שירות מבחן. תסקיר זה הנערך בידי היחידה במשרד העבודה והרווחה, כולל אבחון פרטני של הנאשם, נסיבות חייו, נסיבות קרות האירוע, רמת המסוכנות שלו לציבור, האם הביע חרטה ועוד. התסקיר מטרתו לבחון אפשרות של שיקום הנאשם וסיכוייו להשתלב חזרה בחברה נורמטיבית ושומרת חוק. התסקיר מוגש לבית המשפט כחוות דעת והוא נלקח בחשבון בשיקולי הענישה של השופט.
  2. מהות העבירה, חומרתה במדרג העבירות הפליליות ותדירותה – נאשם שזו לו העבירה הראשונה שביצע, נאשם העובד לפרנסתו ומנהל חיים פרודוקטיביים, מקל על עורך דינו בבקשתו לבטל את ההרשעה העלולה לפגוע בעתידו של הנאשם.
  3. חרטה מוכחת של הנאשם – אם הנאשם מצליח להרשים את בית המשפט כי השאיר את עברו הפלילי מאחור, פניו לעתיד והוא שואף לתרום לחברה, הרי שייתכן כי בית המשפט ירצה להקל עליו את ההשתלבות בחברה ויבטל את ההרשעה הפלילית, דבר שיאפשר לנאשם בעתיד לגשת למכרזים, להציג מועמדות ולהתגאות בגיליון עבירות נקי.

אם הצלחת לשכנע בכנותך את בית המשפט כי אתה מתחרט על המעשה, מוכן לתרום לחברה, אתה בעל תוכניות גדולות לעתיד שהרשעה עלולה לפגוע בהן – הרי שיש סיכוי שהוא יקבל את הבקשה לביטול הרשעה בגין שימוש בסם מסוכן

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

קניתי סמים, השתמשתי ומכרתי חלק לחבר. הורשעתי גם ב"תיווך בעסקת סמים". האם ביטול הרשעה הוא אפשרי?

שימוש עצמי בסמים מסוכנים ועבירת תיווך בסמים הן שתי עבירות שונות. עסקת תיווך בסמים מסוכנים מוגדרת כ"פשע" שהעונש המקסימלי בגינה עומד על 20 שנות מאסר.

לפעמים אדם רוכש סמים לשימושו העצמי ואת היתרה שלא השתמש בה, הוא מעביר לאדם אחר וגובה תמורתה מחיר סמלי. זו עבירת תיווך שכן המשתמש שימש כמתווך בפועל בין הסוחר המוכר לבין הלקוח הסופי שהוא חברו של המשתמש. וכך משתמש "תמים" שעשה לכאורה טובה לחברו, מסתבך בעבירה פלילית חמורה יותר.

מקרה שהיה, ובחור צעיר הורשע בעבירת שימוש בסמים וכן בתיווך בעסקת סמים לאחר שמכר חלק מהסמים לחברו, במחיר עלות ללא רווח.

בית המשפט לא התחשב בתסקיר המבחן החיובי ובהמלצתו להשית על הנאשם עבודות שירות בלבד לאור אי מסוכנתו וחרטתו הכנה, הרשיע אותו בעבירות המיוחסות לו ואף גזר עליו מאסר על תנאי. בערעור שהוגש על ההרשעה, קבע בית המשפט המחוזי כי בית המשפט קמא לא נתן משקל מספיק לנסיבות המקלות הבאות:

  1. תסקיר מבחן חיובי
  2. מעידתו החד פעמית של הנאשם
  3. חרטתו הכנה
  4. פגיעה בלתי מידתית של הרשעה בעתידו התעסוקתי
  5. העובדה כי מכר את הסמים במחיר עלות ללא כוונת רווח כלשהי – כטובה לחבר ילדות

מן המקובץ עולה כי גם בעבירות חמורות של סמים, ישנם מצבים לא מעטים שבהם משתכנע בית המשפט כי הרשעה פלילית תפגע  יתר על המידה ביכולת השתלבותו בחברה של הנאשם. הדבר נעוץ כנראה בהכרה כי עבירת סמים נובעת פעמים רבות מלחץ חברתי, מהרצון להיות in, ואינה מעידה על אופיו הפלילי המתמשך של הנאשם שהורשע בדין.

הורשעתי, ההרשעה בוטלה, אבל מה עם הרישום הפלילי?

רישום פלילי בעקבות הרשעה עלול להשפיע על עתידו של הנאשם בתחומים רבים: תעסוקתיים, משפחתיים ועוד.

אם הורשעת בפלילים, הגשת ערעור וזכית לביטול ההרשעה בגין שימוש בסם מסוכן, עליך לדאוג כי הרישום הפלילי בגין ההרשעה וכן הרישום המשטרתי, יימחקו. שאם לא כן, אתה עלול להיווכח בעוד מספר שנים, כי טביעת אצבע זו עומדת לך לרועץ בתחומי עיסוק רבים.

ובקצרה: האם ביטול הרשעה בגין שימוש בסם מסוכן הוא אפשרי? בהחלט! אם שכנעת את בית המשפט כי מעדת באופן חד פעמי, הבעת חרטה עמוקה על מעשיך, תסקיר המבחן שבוצע לך ממליץ חד משמעית כי ההרשעה הפלילית תבוטל, עתידך לפניך והרשעתך עלולה לטרפדו – כל אלו עשויים לגרום לבטול את הרשעתך הפלילית ולמצער להשית עליך עבודות שירות או עונש חינוכי אחר.

מתווה זה עשוי לפעול גם את הורשעת ב"תיווך בעסקת סמים" בשל "טובה" שעשית לחבר. וזכור! עליך לדאוג כי  הרישום הפלילי בגין ההרשעה, יבוטל.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף