Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



התייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה – קריטי!

אזרחים רבים מן השורה, עלולים למצוא עצמם מעורבים בהליכי אישום פליליים בגין עבירות שונות כמו צריכה עצמית של סמים, נהיגה תחת פסילה ועבירות שונות שחלקן אינן מעוררות כל תמיהה או תשומת לב.

התייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה - קריטי!

מטרתה של חקירת משטרה הבאה בעקבות ביצוע העבירה, היא אחת: להעביר את התיק לפרקליטות ולהמליץ האם להגיש כתב אישום נגד החשוד או לא.

המשטרה נוקטת במסגרת החקירה מגוון של שיטות שמטרתן להביא את החשוד להודות בעבירתו.

לעיתים החשוד עצמו אינו מדוע לתהליך זה ולכן התייעצות עם עורך דין פלילי לפני החקירה – כה חשובה.

התייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה – חובה או לא? התשובה חד משמעית. ההתייעצות היא חובה!!

תוכן עניינים

האם התייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה היא זכות חוקתית?

כל הראיות שייאספו במהלך החקירה, מוגשות לבית המשפט במסגרת ההליך הפלילי. לכל חשוד מוקנות זכויות בחוק שאי עמידה בהן מצד רשויות החוק, עלולה לפסול את התיק ולגרום לשחרורו של החשוד. למשל:

  1. הקראת סעיפי העבירה
  2. ליידע את החשוד על זכותו להתייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה
  3. לתעד את החקירה באופן מלא ושקוף
  4. ליידע את החשוד על זכותו לשמור על זכות השתיקה

ישנם מקרים שעוד בטרם נפתחת חקירה רשמית, מוזמן החשוד הפוטנציאלי לתחנת המשטרה לשיחה עם החוקר. במהלך השיחה שנערכת באווירה נינוחה וקלילה, מנסה החוקר לדובב את החשוד לספר את סיפורו, אולי אף להפליל אחרים ולגרום לו לחשוף מידע חשוב לחקירה.

החשוב לדעת כי פגיעה באחת מהזכויות הללו עשויה להביא לפסילתה של החקירה כולה. לכן נחקר המודע לזכויותיו לאחר התייעצות עם עורך דין פלילי, יוכל לנצל כל התנהגות לא ראויה של החוקרים לטובתו ולהעלות זאת להגנתו.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התייעצות עם עורך דין פלילי מומלץ לפני חקירה עשויה למנוע מהחשוד להרע את מצבו כתוצאה מפטפוט יתר או ממידע שהעביר לחוקר מבלי שהיה מי שישים מחסום לפיו.

התייעצות עם עורך דין פלילי

מדוע חשוב לנצל את הזכות להתייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה? מדוע זו חובה?

הכנה נכונה לחקירה המשטרתית עשויה לסייע לסגור את התיק ללא הגשת כתב אישום.

חשוב לזכור כי חוקרי המשטרה נוקטים במספר רב של שיטות כדי לדובב את החשוד כך שהתייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה, תחשוף את החשוד להליכים הוא עומד בפניהם ותסייע בעדו שלא להזיק לעצמו באמירה או במסירת מידע שלא היה אמור להימסר:

  1. הזכות להיוועץ – נחקרים רבים סוברים שאם יתייעצו עם עורך דין פלילי לפני חקירה, הדבר ייראה חשוד ויעיד על אשמתם. ההפך הוא הנכון. אדם נורמטיבי שאין לו יד ורגל בעולם הפשע ומזומן לחקירה, אין טבעי והגיוני יותר שיגיע עם עורך דין פלילי כשם שאדם שמגיע לחקירה או לזימון במס הכנסה, יגיע עם רואה החשבון שלו.

כמובן שעובדת התייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה אינה עומדת לחובתו של הנחקר.

  1. זכות השתיקה – אם קיים חשד לעבירה פלילית שעבר הנחקר, על החוקר להזהיר אותו שהוא חשוד באותה עבירה ואין הוא מחויב לומר דבר. נחקרים רבים חוששים שמא שתיקתם תתפרש כהודאה באשמה ומעדיפים לדבר מתוך תקווה כי פתיחות זו תסייע להם בהמשך. התייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה עשויה למנוע מצב זה שכן עורכי הדין אינם נוטים "לעזור" לחקורים לעשות את מלאכתם וימליצו ללקוחם לשמור על זכות שתיקה באופן גורף. גם אם החליט הנחקר לדבר, חשוב מאוד שיידע את עורך דינו באשר לעובדות שהוא הולך לדבר עליהן כדי שעורך דינו יבדוק אם אין בהן כדי להזיק לו.
  2. הכנה פסיכולוגית – חשוב שטרם החקירה, יידע הנחקר לפני מה הוא עומד, וייערך גם מבחינה פסיכולוגית לשיטות החקירה, למשל:
  • איומים שיושמעו
  • חדירה פיזית של החוקר למרחב הפרטי של הנחקר
  • העלבות ומשיכות לשון כדי לגרום לנחקר לדבר
  • השפלות מילוליות כאלו או אחרות
  • מעבר מנושא לנושא לכאורה ללא קשר ביניהם

כל אלו נועדו לערער את שיווי המשקל של הנחקר במהלך החקירה וחובה שהוא יהיה מודע אליהן וייערך בהתאם.

לכן לשאלה האם התייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה היא חובה, התשובה כמובן חיובית.

איך בוחרים עורך דין פלילי טוב לשם התייעצות לפני חקירה?

הדבר החשוב ביותר הוא לבחור עורך דין פלילי המתמחה בתחום זה ואינו עוסק בעוד תחומים משניים רבים. חשוב לחפש במרשתת כל מידע רלוונטי על הצלחותיו המשפטיות, ביקורת של לקוחות לשעבר והמלצות שונות.

עורך הדין הפלילי צריך להיות זמין אליכם, כדי שתוכלו להסתייע בעצותיו בזמן אמת.

אל תסתנוורו משמות גדולים או מתדמית תקשורתית כזו או אחרת. היפגשו עימו. אם נוצרה ביניכם כימיה טובה, הרקע המשפטי שלו מרשים והוא מתחייב לטפל בכם אישית – מצאתם אם עורך הדין הפלילי שלכם.  

לסיכום: התייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה היא חובה. רוב הנחקרים אינם מודעים לזכויותיהם המשפטיות, להליכי החקירה ולתרגילי החקירה הצפויים להם, והכנה משפטית או מנטלית, תסייע להם לעבור הליכים אלו בהצלחה.

עורך דין פלילי יידע למנוע מלקוחות למסור כל מידע העלול להזיק לו בהמשך ואם צריך, לשמור על זכות השתיקה.

האם רק מי שנמצא לפני חקירה צריך לקיים התייעצות עם עורך דין פלילי?

התשובה לכך שלילית. התייעצות עם עורך דין פלילי נמשכת גם אחרי שהמשפט מסתיים – בדרך כלל, אם הנאשם הופך למורשע, וצריכה להתקיים אינטראקציה בינו לבין מערכת החוק בכלל ולבין גופים נוספים כמו קצין מבחן, ממונה על עבודות שירות וכיוצא בזה.

מכאן, ניתן לחשוב שאמנם לא רק מי שנמצא לפני חקירה צריך להתקיים התייעצות עם עורך דין פלילי, אך רק מי שמיוחסת לו עבירה פלילית צריך לעשות כן.

ואולם, גם מחשבה זו שגויה. חשוב שגם קורבנות עבירה יקיימו התייעצות עם עורך דין פלילי.

מזה מספר שנים מבינים המחוקק ומערכת המשפט שחשוב שגם קורבנות עבירה יהיו מעורבים בהליך המשפטי, כלומר אין להסתפק בהטלת עונש על מבצע העבירה.

במסגרת התייעצותם של קורבנות העבירה עם עורך דין פלילי, מסייע להם האחרון להביע את עמדתם בנוגע לצעדים שיכולים להיטיב עם הנאשם, כמו עסקת טיעון או שחרור מוקדם ממאסר (כלומר, חנינה).

התייעצות עם עורך דין פלילי מהסנגוריה הציבורית בחינם – מי זכאי לכך?

ישנם אנשים שזקוקים להתייעצות עם עורך דין פלילי, אך נמנעים מכך עקב העובדה שהדבר כרוך, לעתים, בתשלום של לא מעט כסף. ואולם, קיימות אוכלוסיות מסוימות, שזכאיות להתייעצות עם עורך דין פלילי מהסנגוריה הציבורית ואף לייצוג שלו – בחינם. הזכאים לכך הם:

  • נאשמים קטינים (כלומר, שטרם הגיעו לגיל 18) – אלא אם כן הם מואשמים בעבירות תעבורה קלות
  • נאשמים בעלי מוגבלות (חירשים, עיוורים, אילמים, לוקים בשכלם או בנפשם)
  • חסרי אמצעים שמואשמים בעבירה שעונשה הוא לכל הפחות 5 שנות מאסר
  • נאשמים בעבירה שהעונש בגינה הוא לכל הפחות 10 שנות מאסר בבית המשפט המחוזי
  • נאשמים שהתביעה דורשת שיוטל עליהם מאסר בפועל
  • נאשמים שהוזמנו לדיון במסגרת "יום הקראות"
  • חסרי אמצעים שנמצאים במעצר לצרכי חקירה
  • עצורים קטינים
  • עצורים שהוגשה נגדם בקשה למעצר עד תום ההליכים.

התייעצות עם עורך דין פלילי חשובה גם לצורך ביטול כתב אישום

רבים נוטים לחשוב שכשמתקבלת החלטה להגיש כתב אישום כנגד אדם מסוים, אותו אדם לא יכול לעשות דבר מלבד לנסות ולהוכיח את חפותו בבית המשפט.

בפועל, הדבר כלל לא נכון. אפשר בהחלט לבטל כתב אישום עוד בטרם הוא מוגש לתביעה, במסגרת הליך שימוע המתנהל מולה, ואף לאחר הגשתו.

התייעצות עם עורך דין פלילי חשובה מאוד לצורך ביטול כתב אישום, שכן הודות לניסיונו הרב, יודע עורך הדין כיצד לנהל משא ומתן עם התביעה באופן שיגביר את הסיכוי שכתב האישום בסופו של דבר יבוטל.

המקרים שבהם בקשה לביטול כתב אישום עשויה להתקבל הם:

  • כשבית המשפט משתכנע שבתיק אין עניין לציבור
  • כשהגשת כתב האישום חורגת מכללי ההגינות והצדק (לדוגמא: שלושה אנשים ביצעו עבירה מסוימת אך רק כנגד אחד מהם הוגש כתב אישום)
  • כשהתביעה מגיעה עם הנאשם להסדר מותנה (מצב שיכול להתרחש רק אם העבירה המיוחסת לנאשם היא מסוג עוון)
  • כשכתב האישום מוגש מבלי שנערך לחשוד שימוע כדין.

התייעצות עם עורך דין פלילי - שאלות נפוצות

מה חשיבותה של התייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה?

להתייעצות עם עורך דין פלילי לפני חקירה חשיבות רבה, ואף ניתן לומר שחובה לעשות כן. הודות לנסיונו הרב של עורך הדין, הוא יכול וצריך להסביר לנחקר כיצד עליו להתנהל במהלך החקירה, להזהיר אותו מתרגילי החקירה השונים של החוקרים, וכן לעזור לו בהצגת גרסתו בחקירה (בטרם היא מתבצעת "על אמת"). עקב כל אלה, גובר הסיכוי שחקירת אותו אדם תסתיים בלא הגשת כתב אישום נגדו.

התייעצות עם עורך דין פלילי יכולה לעלות המון כסף. האם בכל זאת יש צורך בכך?

בהחלט! התייעצות עם עורך דין פלילי מגבירה באופן משמעותי את הסיכוי שהחקירה תסתיים בלא הגשת כתב אישום. יש להבין ולזכור שהנזק שעלול להיגרם עקב התייעצות עם עורך דין פלילי – הוצאת סכומים גבוהים – הרבה פחות משמעותי וחמור מהנזק שעלול להיגרם עקב אי-התייעצות שכזו – כתב אישום, וייתכן שאף הרשעה ועונש חמור, בנוסף לפגיעה בשם הטוב.

מה קורה אם שוטר לא אומר לנחקר שיש לו זכות להתייעצות עם עורך דין פלילי?

הדבר שקול למקרה בו שוטר אוסר על הנחקר להיוועץ בעורך דין פלילי. מדובר בפגיעה חמורה בזכותו של הנחקר. זכותו של נחקר להיוועץ בעורך דין פלילי היא אולי הזכות החשובה ביותר שיש לנחקר. נוסף על כך, ייתכן שעקב אי אמירה/איסור מצד השוטר על הנחקר להיוועץ בעורך דין פלילי, הראיות שקיימות כנגד הנחקר תיפסלנה, והוא יזוכה מכל אשמה.

היכן כדאי לקיים התייעצות עם עורך דין פלילי?

על התייעצות עם עורך דין פלילי להתקיים במשרדו של עורך הדין. על שיחות התייעצות שכאלה, חל חיסיון מלא, והן נעשות בסודיות מוחלטת וללא כל האזנות. על התייעצות עם עורך דין פלילי שנערכת בתחנת משטרה, לא חל חיסיון.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף