Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



חוק הנאשם – החוק שיאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה

לאחרונה, עקב כתבי האישום שהוגשו כנגד בנימין נתניהו, נעשים ניסיונות מצד חלק מאנשי המערכת הפוליטית, וכן נשמעות קריאות מצד חלק מהציבור, לקדם חקיקת חוק שיאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה. הדבר החל לרקום עור וגידים באוקטובר 2021, אז הציג השר גדעון סער תזכיר חוק שמטרתו למנוע הרכבת ממשלה ע"י נאשם בעבירה שדינה לפחות שלוש שנות מאסר ושיש עמה קלון.

חוק הנאשם - החוק שיאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה

האם מדובר בתקדים או שקיימים בעולם חוקים דומים? עקב העובדה שישראל היא מדינה עצמאית כבר יותר מ-70 שנים, ורק לאחרונה הוצג תזכיר חוק כאמור, נשאלת השאלה האם קיימים חוקים הדומים לחוק פוטנציאלי זה בעולם, או שבמידה והחוק יאושר הוא יהווה תקדים של ממש?

תוכן עניינים

בנורבגיה ובבריטניה, למשל, רה"מ יכול לעמוד לדין פלילי, והחוק במדינות אלה לא קובע שיש להדיח ראש ממשלה העומד לדין פלילי מתפקידו.

גם החוק בדנמרק לא קובע זאת, ויתרה מכך – קובע שעל חברי הפרלמנט, ובהם רה"מ, חלה חסינות כל עוד הם מכהנים כחברי פרלמנט. כדי להעמיד לדין חבר פרלמנט דני, על הפרלמנט לאשר זאת.

באיטליה אמנם אין חסינות לרה"מ, אך גם שם, כדי לפתוח בהליכים נגד חברי הממשלה (ולא נגד כל חברי הפרלמנט), יש צורך באישור שני בתי הפרלמנט. מכאן ניתן להבין, שאם תזכיר החוק שהציג סער ייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, יהיה מדובר בתקדים עולמי.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

טיעונים בעד החוק

כשמוגש כת"א נגד רה"מ – נוצב מצב מורכב ביותר, שכן הוא מופקד על ניהול הרשות המבצעת, ובמסגרתה פועלים תובעיו שלו. אין זה סביר שאם מוגש כת"א כנגד רה"מ, ינהל האחרון את ענייני המדינה תוך התעלמות מניגוד העניינים בו הוא נמצא.

בנוסף, אנשי ציבור שונים, כמו שרים וראשי רשויות מקומיות – נדרשים להתפטר מתפקידם אם מוגש נגדם כת"א. הדבר מעורר תמיהה: איך ייתכן שאדם המוגש נגדו כת"א לא יכול להמשיך ולכהן כשר או כראש רשות מקומיות, אך יכול להרכיב ממשלה? ראש ממשלה הוא תפקיד הרבה יותר בכיר ומורכב משר או מראש רשות מקומית, ולכן, אם בכלל צריך להיות שוני בדין בינו לבין שר/ראש רשות מקומית – הרי שיש להחמיר עם רה"מ.

טיעונים נגד החוק

מדובר בחקיקה פרסונלית, שכן לולא הגשת כתבי האישום נגד נתניהו, כלל לא היה נעשה ניסיון לקדם חקיקה שכזו. החקיקה נועדה כדי למנוע מנתניהו לחזור לכהן כרה"מ.

בנוסף, מדובר בחקיקה אנטי-דמוקרטית, שפוגעת בזכות לבחור ולהיבחר. אם חלק מהציבור מעוניין שנאשם בפלילים יכהן כראש ממשלה, יש לאפשר לאותו נאשם להתמודד לתפקיד ולתת לציבור את האפשרות לבחור בו.

בנוסף, יש לזכור שכת"א איננו הרשעה. אדם המוגש נגדו כת"א יכול להתברר במשפטו כזכאי, ולכן אין זה ראוי למנוע מאדם להרכיב ממשלה רק כי מוגש נגדו כת"א.

לסיכום, אם החוק שאוסר על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה ייכנס לתוקף, יהיה מדובר בתקדים עולמי. הטיעונים בעד אותו חוק פוטנציאלי הם שלא ראוי שהרשות המבצעת תנוהל ע"י אדם שהוגש נגדו כת"א, שכן תובעיו פועלים במסגרת הרשות המבצעת.

בנוסף, שרים וראשי רשויות מקומיות המוגש נגדם כת"א – צריכים להתפטר מתפקידם, ואם כך, לא ייתכן שהחוק יאפשר להם להרכיב ממשלה, שהרי ראש ממשלה הוא תפקיד בכיר ומורכב הרבה יותר.
טיעוני הנגד הם שמדובר בחקיקה פרסונלית ואנטי-דמוקרטית. על הכנסת לבחון האם הטיעונים בעד החוק גוברים על טיעוני הנגד או להיפך, ולפיכך לקבוע האם לאשר את החוק או לא.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף