Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



חקירה פלילית: 5 כללים שיצילו אותך [מדריך משפטי]

כולנו אזרחים ישרים. כולנו שומרי חוק. אולם לפעמים גם אנו נקלעים למצבים שאיננו מורגלים בהם, כמו זימון לחקירה פלילית. איך נערכים לחקירה שכזו? מה עושים ולמי פונים? 

חקירה פלילית? אני? הסטטיסטיקה מלמדת שאחד מתוך חמישה אזרחים מצא או ימצא את עצמו הופך לנחקר במשטרה. זה יכול לנבוע מתלונה של שכן, מפגיעה בהולך רגל במהלך נסיעה, מהשתתפות בהפגנה ללא רישיון או מכל אירוע הדורש התערבות משטרתית.

תוכן עניינים

קיבלת זימון לחקירה פלילית? מה חשוב לדעת?

קודם כול, להירגע. חשוב להבין האם נקראת לחקירה פלילית כעד ראייה לביצוע עבירה, או כחשוד. אם נקראת כעד ראייה בלבד, עליך למסור את כל המידע שבידך. אם לדעתך התשובה שתשיב עלולה להפליל אותך, ענה כך:" אני שומר על זכותי להימנע מהפללה עצמית".

אגב, בית המשפט הוא היחיד המוסמך לחייב אזרח להגיע לחקירת משטרה. זימון של שוטר אינו מחייב אתכם להגיע, אולם עליכם לקחת בחשבון כי סירוב לא ייראה טוב… זה הזמן לקחת עו"ד פלילי.

אם נקראת כחשוד, בוא ונראה מהם 5 כללי ברזל לנחקר במשטרה.

1. חקירה פלילית המתחילה ב"שיחת תשאול"? היזהר!

לפעמים ועוד בטרם החלה החקירה הרשמית, מזומן הנחקר במשטרה ל"שיחת תשאול". שיחה נינוחה, נעימה, ויתכן אפילו על כוס קפה. בשיחה זו החוקר מנסה לשכנע אתכם לדבר, לספר ואולי יאמר אפילו כי השיחה אינה מוקלטת. הכול באווירה משוחררת וחברית. זכור! החוקר אינו מנסה לחבור לנחקר במשטרה ולא להפוך לחברו! כל מה שתאמר, מוקלט, נרשם ומצטרף לחומר החקירה. אל תתפתה לחפש סימפטיה אצל החוקר. הוא ינסה למשוך אותך בדברים כדי שתפלוט מידע העלול להפליל אותך לאחר מכן. דיברתם? דרשו לראות את הפרוטוקול ועמדו על כל טעות שנפלה בו.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

2. סייג לחוכמה שתיקה? בחקירה פלילית, לא תמיד!

בדרך כלל חקירה פלילית נפתחת בהקראת החשד שעלה נגדכם. לאחר מכן החוקר יקריא לכם את זכויותיכם. אם החוקר אינו מפרט את מהות העבירה הספציפית שבגינה אתם נחקרים ואינו מוכן לציין את הזמן, המקום והנסיבות שבהן נעצרתם, בקשו פירוט. החוקר סרב? עמדו על כך כי הדבר יירשם בפרוטוקול והסתפקו בהכחשה כללית.

החקירה החלה. העצה הנפוצה ביותר לנחקר במשטרה היא, שתוק! אולם כדאי לדעת כי למרות שזכותו של כל נחקר למלא פיו מים, הרי שעובדה זו תעמוד לו לרועץ בבוא העת. אם אין לך מה להסתיר, התייעץ עם עורך דינך. יתכן שעדיף לך למסור את כל הפרטים, אם אינם מפלילים אותך, ולשתף פעולה עם החוקרים. בכל מקרה, קח עורך דין. אל תחסוך. עצה טובה שווה זהב ולפעמים יותר מזה. רוצה לדבר? דבר רק בנוכחות עורך הדין. הוא כבר יידע מתי להפסיק אותך מלפטפט…

אגב, הזכות להתייעץ עם עורך דין היא זכות מרכזית של כל נחקר. גם אם החוקר מנסה לשכנע אותך כי התייעצות כזו מיותרת ועלולה להזיק לך, אל תקשיב. קח עורך דין והתייעץ איתו לפני החקירה. אם החלטת לדבר – אמור לו מה ברצונך לומר. עשו סימולציה. זה יכול לעזור.

3. דיברת בחקירה? בדוק את הפרוטוקול!

החלטת לדבר בעצת עורך דינך. לאחר תום החקירה, מוציא החוקר פלט של החקירה שבה מפורטים כל השאלות שנשאלו והתשובות שנתת עליהם. בדוק היטב האם התשובות שנרשמו אכן משקפות את מה שנאמר. עמוד על קוצו של יו"ד!. כל תשובה שנרשמה, תשמש לאחר מכן כחלק מחומר החקירה ולכן חשוב מאוד שמה שנרשם, ישקף את מה שהיה. מצאת טעות? אל  תחתום. זכותך לדרוש כי הדברים יתוקנו על אתר. הדברים לא תוקנו? סרב לחתום!

זכור כי גם שיחת מסדרון עם החוקר; פטפוט בהפסקת סיגריה עם החוקר; מה שתגיד, ייכנס לחומר החקירה! השתדל להימנע מנסיבות כאלו. שמור על אופייך החברתי באירועים אחרים.

4. היה ממוקד, אל תיבהל מהסחות או מלחץ!

ישנן שיטות רבות לחקירה:

  • שאלה דומה בניסוח שונה
  • מעבר מהיר מנושא לנושא
  • נפנוף באיומים כאלו או אחרים
  • כניסה פיזית של החוקר למרחב שלך עד כדי הרגשת אי נוחות
  • הקנטות והעלבות כדי לגרום לך להתפרץ ולדבר

זכור כי אתה בחזקת נחקר בלבד. התמקד בתשובות שברצונך לתת, אל תנדב מידע נוסף אפילו שאתה חושב כי לא יזיק לך. ענה רק על מה ששואלים. מרגיש לחוץ? פוחד? דאג שהדבר יירשם בפרוטוקול! אל תיבהל ממחוות גופניות. זה חלק מהמשחק… זכור כי לחוקר אסור לגעת בך ובטח שלא להפעיל אלימות. תן לעורך הדין לעבוד עבורך ולשמור על זכויותיך.

5. החקירה הפלילית נגמרה? אל תנוחו על זרי הדפנה!

לאחר סיום החקירה, מתקבלת החלטה האם לשחרר אתכם או להשאיר אתכם במעצר. אם הוחלט להשאיר אתכם במעצר, ידעו מיד את עורך דינכם. אם הוחלט לשחרר אתכם, העבירו את כל המסרים והרשמים שלכם מהחקירה, לעורך הדין. הוא יתעד הכול וינסה למצוא פרצות וכשלים בהתנהגות החוקרים, בגילוי הנאות של זכויותיכם, אולי בלחץ פסול שהופעל עליכם וכל מה שעשוי לשחק לטובתך בשלב מאוחר יותר, אם החקירה תימשך. אספו כל חומר רלוונטי, אסמכתאות, רישומים, מסמכים המעידים על אזרחות טובה. היו נכונים!

נוכחנו לדעת כי יש מה לעשות לפני חקירה: אמצו את 5 כללי ברזל לנחקר במשטרה שקראתם למעלה, התכוננו היטב ואל תוותרו על כל הזכויות המוקנות לנחקר במשטרה.

בהצלחה!!

כמה זמן נמשכת חקירה פלילית

התשובה התאורטית לשאלה זו היא שהליכי החקירה הפלילית, חייבים להסתיים תוך זמן סביר. החוק לא קובע זמן טיפול בחקירה פלילית, והפרקליטות וגופי התביעה המשטרתיים נדרשים לפעול תחת הנחיות פנימיות, שקובעות זמן טיפול בתיק, שלאחריו נדרש אישור גורם בכיר להאריך את החקירה.

בפועל, חקירה פלילית יכולה להתארך בין כשנה למספר שנים, והיא תלויה בגילו של החשוד (קטין או בגיר) בסוג העבירה, בחומרתה, במורכבות שלה ובמספר פעולות החקירה שיש לבצע.

מה ההבדל בין זימון לעדות לבין זימון לחקירה?

עדות במשטרה יכולה להיות בנסיבות שונות שאינן הופכות אתכם לחשודים בעבירה. כך למשל אם הייתם עדים לעבירה פלילית או אם אתם נפגעי עבירה פלילית, יתכן ותזומנו למסור עדות במשטרה. כאשר אתם מוסרים עדות, אין לכם זכויות של חשודים, ואינכם רשאים להתייעץ עם עורך דין או לשמור על זכות השתיקה, אלא אתם חייבים למסור את המידע שידוע לכם.

לעומת זאת אם זומנתם לחקירה באזהרה במשטרה, המשמעות היא שאתם חשודים בעבירה, שעלול להיות מוגש כנגדכם כתב אישום, שיש לכם זכות להתייעץ עם עורך דין, ושאתם רשאים לשמור על שתיקה.

חשוב לדעת שכל עדות במשטרה עלולה להפוך בין רגע לחקירה באזהרה. כך אם הייתם עדים לאירוע ואפילו אם אתם נפגעי העבירה, ברגע שמסרתם דבר מה המפליל את עצמכם, אתם עלולים להפוך לחשודים בעצמכם.

לכן חשוב לשים לב שאם במהלך העדות, החוקר מציין בפניכם שאתם חשודים, או שאתם נחקרים באזהרה, הזכויות שלכם משתנות, ואתם רשאים לדרוש להיוועץ בעורך דין.

מה קורה אחרי החקירה הפלילית?

לאחר החקירה הפלילית, תתגבש עמדת התובע. אם התגבשו הראיות לכדי כתב אישום, התובע יכול להגיש את כתב האישום לבית המשפט או להגיש הצהרת תובע, שתאפשר לו להמשיך להחזיק את החשוד במעצר, במשך 5 ימים לאחר תום החקירה, ולפני שהוגש כתב האישום.

אם התובע יחזיר את התיק למשטרה, החקירה הפלילית תימשך, ויתבצעו פעולות חקירה נוספות שהתבקשו על ידי התובע. במקרה זה, החוקר עשוי להזמין אתכם לחקירה פלילית נוספת.

אם התובע יחליט לסגור את התיק, הוא רשאי לסגור אותו באחת מעילות הסגירה שלהלן:

  1. חוסר אשמה
  2. הנסיבות אינן מגלות עניין לציבור
  3. חוסר ראיות
  4. הסדר מותנה

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף