Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



חשוד בסחר בסמים? מדריך משפטי

עבירת סחר בסמים מדורגת בשלב העליון של עבירות הסמים. פקודת הסמים המסוכנים קובעת כי ייצור, הפקה, הכנה וסחר בסמים, אסורה והיא עבירה פלילית העלולה לגרור עונש מאסר של עד 20 שנה.

חשוד בסחר בסמים? מדריך משפטי

עבירות סמים ובכללן עבירת סחר בסמים אינן אופייניות למגזר מסוים, לרמת חיים או לאזור ספציפי. עבירות סמים הן נגע קשה המשותף לכל חלקי האוכלוסייה ונובעות לאו דווקא ממצוקות כלכלית אלא גם מאווירה חברתית, מלחץ סביבתי ומהרצון לברוח מהמציאות.

תוכן עניינים

פקודת הסמים והתייחסות המערכת השיפוטית לעבירות סחר בסמים אינן מבדילות בין סוגי הסם הנסחר שכן ההשפעות החברתיות והפגיעה הקשה הנגרמת בשל שימוש בסמים, אחת הן. בכל יום אנו נחשפים לסיפורים קשים של התמכרות לסמים כתוצאה מזמינות הסם בשל הסחר הענף, והתוצאות הקשות הנלוות לסיפורים אלו.

אתה חשוד בסחר בסמים? קבל מדריך משפטי קצר!

באלו נסיבות הופך אדם להיום חשוד בסחר בסמים?

הגבול העובר בין עבירת שימוש עצמי בסמים לבין עבירת סחר בסמים, הוא דק מאוד. הפקודה מגדירה מהן הכמויות אשר מעבר להן, אדם המחזיק בהן יואשם בעבירת סחר ולא בעבירת שימוש, וניתן כמה דוגמאות.

  1. החזקת מריחואנה – 15 גרם
  2. החזקת הירואין – 0.3 גרם
  3. החזקת מתדון – 0.15 גרם

כל כמות מעבר לכמויות הללו, מוגדרת ככמות מסחרית שההחזקה בה, תגרור בעקבותיה אישום בגין סחר.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

יצוין כי ישנם מצבים שאדם ייתפשו בכליו כמויות סם הנמוכות מאלו המצויות בפקודה ועדיין יואשם בעבירת סחר בסמים, זאת בהיקרות נסיבות מסוימות המעידות על אופי העבירה.

חשוד בסחר בסמים? – התייעץ עם עורך דין פלילי

להרשעה בעבירת סמים ישנן השלכות קשות על המורשע אף לאחר ריצוי עונשו. עבירת סחר בסמים היא עבירה עם קלון, כלומר עבירה המונעת מהנאשם, אף לאחר ריצוי העונש, להתמודד על משרה ציבורית, עלולה לפגוע בשיבוצו בצה"ל, אינה מאפשרת הוצאת רישיון כלי נשק  והגבלות נוספות במקומות עבודה הדורשים תעודת יושר.

למידע נרחב אודות עבירות סמים, ראה בפורטל זה – https://www.drugcrime-law.co.il/

לכן חשוב מאוד, כבר בשלב החשד בסחר בסמים, לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין העוסק בעבירות סמים שכן חשודים רבים, שאינם רגילים למצוא עצמם נאשמים במשפט פלילי, אינם מודעים לזכויותיהם החוקיות ועלולים להזיק לעצמם עוד בטרם החקירה הרשמית. חשוב לדעת מהן הזכויות המשפטיות העיקריות של כל חשוד:

  1. יידוע על סעיפי העבירה
  2. זכות התייעצות עם עורך דין עוד לפני תחילת החקירה – התייעצות עם עורך דין אינה מעידה על אשמת החשוד ואינה מפורשת לרעתו. זו זכות יסוד בזכויות החשוד
  3. תיעוד החקירה באופן מלא ומקיף
  4. יידוע החשוד על זכותו לשמור על זכות השתיקה
  5. הכנה נפשית – חשוב שהחשוד יידע מה מצפה לו בהמשך ההליך: איומים גלויים ומוסווים, חדירה למרחב הפרטי, מעבר מנושא לנושא, השפלות מסוגים שונים.

ליווי משפטי עשוי למנוע הגשת כתב אישום אם הייתה פגיעה באחת מעקרונות זכויות החשוד, כמו אי יידוע על זכות מסוימת – חשוב להיות ער לעובדה כי המשטרה נוקטת במגוון של פעולות לפני החקירה ובמהלכה, למשל זימון החשוד לשיחה לא מחייבת בתחנת המשטרה, שיחה אשר בהחלט עלולה להרע את מצב החשוד אם זה ינדב מידע בסברו כי אין בו כדי להזיק לו בהמשך.

שמירה על ערנות ודריכות, היא כורח בכל ההליך הפלילי וזו נלווית לייעוץ המשפטי הנדרש לחשוד בהליך פלילי.

חשוד בסחר בסמים? איך יוצאים מזה?

ייעוץ משפטי נכון, עשוי להביא לביטולו של כתב האישום או לביטול ההליך מראשיתו. להלן מספר דוגמאות אשר בהתקיימן, הן עשויות לשמש בסיס לביטול הליכים פליליים בגין סחר בסמים:

  1. התיישנות העבירה – תקופת התיישנות עבירה, תלויה בסיווג העבירה: חטא, עוון או פשע. עבירת סחר בסמים מוגדרת כעבירה שעונשה מעל 3 שנים, היא נחשבת כ"פשע" ותקופת ההתיישנות הנגזרת מכך, היא 10 שנים.התיישנות העבירה גורמת לכך שהנאשם אינו חייב לגלות את עובדת הרשעתו לגורמים חיצוניים, למשטרה אסור לנדב מידע על נאשם שעבירתו נמחקה לאחר התיישנותה ומידע על התיישנות העבירה, אינו נלקח בחשבון הגורמים שהיו מאשרים את הנאשם, למשל למשרה מסוימת, לו לא היה עובר את העבירה.
  1. הוכחת מחשבה פלילית – כדי שאדם יואשם בעבירת סחר בסמים, הוא חייב להיות מודע לעבירה וליסודותיה הפליליים, למשל הגדרת הסם שהוא סוחר בו, כ"סם מסוכן". על התביעה להוכיח את יסודות העבירה, אולם עורך דין טוב, עשוי למצוא פגמים בשרשרת הראיות של התביעה ובהוכחת המחשבה הפלילית, ובכך לסייע ללקוחות לצאת ללא כתב אישום.
  2. מחיקת הרשעה בגין "העדר אשמה" – כאשר עורך הדין מצליח להביא לסגירתו של התיק בעילת "העדר אשמה" הרי שתיק זה לא יופיע עוד ברישומי המשטרה ולא ישפיע על עתידו של הנאשם. יצוין כי סגירת תיק בעילת "חוסר בראיות", תביא לתוצאות שונות שחלקן אינן מיטיבות עם הנאשם.

לסיכום: עבירת סחר בסמים היא מהעבירות הפליליות הנמצאות ברף העליון. השפעתה היא מעבר לתקופת ריצוי העונש ולכן חשוב כי החשוד בסחר בסמים ייעזר בייעוץ  משפטי מקצועי. חלק חשוב בכל מדריך משפטי לחשוד בסחר בסמים, הוא ההתמקדות בעילות לסגירת התיק הפלילי אשר ייתכנו בנסיבות כפי שפורטו לעיל.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף