Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



נאשם בעבירת מין? האם יש סיכוי לזיכוי?

ממחקרים הנערכים מידי שנה עולה כי רוב התביעות הפליליות המוגשות לבתי המשפט, מסתיימות בהרשעה. האחוז המדויק שונה מדובר לדובר ואף ממחקר למחקר, אולם ניתן לומר בבטחה כי לפחות 70%-80% מהתביעות, מסתיימות בהרשעה הכוללת הסדרי טיעון, הרשעה בסעיף מינורי אחד מתוך שורת אישומים ועד כהנה וכהנה.

נאשם בעבירת מין? האם יש סיכוי לזיכוי?

הסיבה היא שהפרקליטות מגישה תיק לבית המשפט רק אם היא משוכנעת כי קיים סיכוי גבוה להשיג הרשעה, וכך תיקים "חלשים", אינם מגיעים כלל לדיון בבית המשפט, וממילא אחוז ההרשעות גבוה.

כל נתון הנמוך מ-100% פירושו שישנן תביעות המסתיימות בתוצאה שהנאשם יוצא לחופשי לאחר שנמצא זכאי.

תוכן עניינים

אתה נאשם בעבירת מין והוגשה נגדך תביעה? האם יש לך סיכוי לזיכוי?

1. ערער על מהימנות המתלונן

בעבירות פליליות בכלל ובעבירות מין בפרט, קיימת חשיבות רבה לתיעוד המעשה קרוב ככל שניתן לשעת התרחשותו.

המתלונן מוסר את גרסתו סמוך לשעת האירוע ואף לאחר מכן בחקירת המשטרה ובמהלך המשפט. כל סתירה או שינוי עובדות שמוסר המתלונן, יש בהן כדי להטיל ספק במהימנות גרסתו. אין זה אומר כי המתלונן משקר, אלא שגרסתו, בייחוד אם היא ללא תימוכין נוספים, אינה מוצקה וחד משמעית. ומעשה בנאשם בעבירת מין של ביצוע מעשה מגונה בפומבי – המתלוננת שהייתה עדה למעשה טענה כי הנאשם ביצע מעשה מגונה בפומבי ואילו הוא טען כי הטיל את מימיו. לאחר חקירה התברר כי בשיחה של המתלוננת עם צד ג', היא תיארה את מעשהו של הנאשם כהטלת מים ולא כמעשה מגונה.

עובדה זו חתרה תחת מהימנות גרסתה הראשונה הגם שהיא בטוחה בצדקתה וחזרה וטענה בתוקף כי הייתה עדה למעשהו המגונה של הנאשם. כל סתירה כזו היא פרצה שאותה מנצל עורך דין הנאשם, ולפעמים גם בהצלחה.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

2. דבוק בגרסתך והיה עקבי

נאשם בעבירת מין הדבק בגרסתו המסבירה את השתלשלות האירועים באופן שאינו פלילי, מעורר רושם חיובי ומאלץ את בית המשפט לבחון האם גרסתו המוצעת יכולה להתיישב עם נסיבות האירוע. במשפט פלילי, על התביעה להוכיח מעבר לכל ספק סביר כי הנאשם ביצע את מה שמיוחס לו. האם יש סיכוי לזיכוי? כן! גרסת נאשם המציג תאוריה חלופית הגיונית ומתקבלת על הדעת, לנסיבות האירוע, מכרסמת במאמצי התביעה להוכיח את האשם מעל לכל ספק סביר ומאלצת אותה להפנות משאבים  לניסיון להפריך את גרסת הנאשם ובכך מקשה על מלאכתה.

3. נסה לשנות את מהות העבירה שבה הואשמת

קשת העונשים בעבירות מין היא רחבה ביותר ונעה בין חודשים ספורים לשנים רבות. מעשה שאדם שנאשם בעבירת מין שעונשה הוא מספר רב של שנות מאסר. להגנתו טען הסנגור כי העבירה המתאימה היא בכלל הטרדה מינית ולא תקיפה מינית, עבירת הטרדה שעונשה פחות מעבירת תקיפה  היכולה להגיע ל-20 שנות מאסר.

אם עורך הדין מצליח לשכנע את בית המשפט כי הנאשם בעבירת מין רק הטריד מינית ולא ביצע תקיפה, הרי בכך הוריד את רף הענישה באופן משמעותי.

כל שינוי של מהות העבירה שהואשמת – לעבירה עם מנעד ענישתי נמוך יותר, מקרב אותך ליציאה לחירות.

4. השכנה טענה שתקפת אותה מינית לפני 25 שנה? אל פחד!

לכל עבירה פלילית בחוק, קיימת תקופת התיישנות. אם עברה התקופה ולא החלה חקירה בגין העבירה, הרי שלא ניתן עוד להגיש בגינה תביעה. יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם מוגשת תביעה, למשל בעבירת מין, כיוון שהפרקליטות הגיעה למסקנה שתקופת ההתיישנות עדיין לא חלפה.

ומהן תקופות ההתיישנות?

  • עבירת פלילית מסוג "חטא" שעונשה עד שנת מאסר או קנס – תקופת ההתיישנות היא שנה.
  • עבירה פלילית מסוג "עוון" שעונשה קצר משלוש שנים – תקופת ההתיישנות היא חמש שנים.
  • עבירה פלילית מסוג "פשע" שעונשה למעלה משלוש שנים –  תקופת ההתיישנות היא  10 שנים (בדרך כלל), ובעבירה שלצידה מאסר עולם – 30 שנה (לפי התיקון החדש).

לפי סוג העבירה, כך תקופת ההתיישנות. ומה עוצר את תקופת ההתיישנות? ביצוע פעולות חקירתיות, הגשת כתב אישום, מצבו רפואי של הנאשם, העלמות הנאשם ובעבירות נגד קטין, תקופת ההתיישנות מתחילה להיספר בהגיעו לגיל 18.

לכן אם הוגשה נגדך תביעה פלילית בגין עבירת מין, בדוק היטב עם עורך דינך האם תוכל להינצל בשל סיומה של תקופת ההתיישנות שהוכרה כזכות יסוד של הנאשם. הפרקליטות טוענת כי בוצעה פעולה חקירתית העוצרת את מרוץ ההתיישנות? בקש לבדוק מהי אותה פעולה. האם היא עולה לכדי הגדרת "פעולה חקירתית"? מה נעשה במסגרת אותה פעולה חקירתית?

לא כל אוורור של תיק החקירה ייחשב כפעולת חקירה המצדיקה את הפסקת מרוץ ההתיישנות. בדוק היטב עם עורך דינך מה נעשה! האם יש סיכוי לזיכוי? בהחלט.

 בשורה התחתונה ניתן לומר כי למרות הסטטיסטיקה ה"עגומה" מבחינתו של נאשם בעבירת מין, הרי שיש סיכוי לזיכוי גם בעבירות פליליות. המלאכה לא קלה. על עורך הדין של הנאשם לקעקע את גרסת התביעה, לנסות לשנות את סיווג העבירה, להציג גרסה חלופית מתקבלת על הדעת לעבירה שנטען שבוצעה, ואם אפשר, לטעון טענת התיישנות אשר תמנע את עמדתו לדין של הנאשם.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף