Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



סגירת תיק פלילי בגין תקיפת בן זוג

אלימות במשפחה מוגדרת כאלימות מכל סוג שהוא המופנית כלפי "בן משפחה" כהגדרתו בחוק.

סגירת תיק פלילי בגין תקיפת בן זוג

תקיפת בן זוג  אין פירושה תקיפה פיזית בלבד, אלא אף תקיפה מילולית, תקיפה רגשית, כלכלית ועוד. תקיפה שבוצעה כנגד בן משפחה מוגדרת אוטומטית כ"תקיפה בנסיבות מחמירות" שכן המחוקק מייחס לעבירות בתוך המשפחה – חומרה יתרה. שימו לב כי לעבירת התקיפה לא חייבים להתלוות סימנים חיצוניים או גופניים.

תוכן עניינים

במקרים רבים, תלונות בגין תקיפת בן זוג מוגשות בתקופה שבה בני הזוג נמצאים בהליכי גירושין. אז מוגשות תביעות הדדיות בגין השגת גבול, איומים הדדיים, תקיפות מילוליות ועוד – אם כתוצאה מתקיפת אמת ואם מתוך רצון "להשחיר" את פני הצד השני ולקטוף הישגים במאבק הגירושין.

באלו מקרים ייתכן מצב  של סגירת תיק פלילי בגין תקיפת בן זוג?

הוגשה נגדי תלונה בגין תקיפת בן הזוג. מה זה בעצם אומר?

המשמעות היא כי אתה תואשם ב"תקיפה בנסיבות מחמירות".  תכל'ס? אתה צפוי לעונש כפול מעונשו של תוקף "סתם". המחוקק מייחס חשיבות רבה למיגור התופעה שמלבד היותה פלילית, היא אף מאיימת על כל התא המשפחתי המורחב. לכן אם העונש המקסימלי על עבירת תקיפה הוא שנתיים מאסר, בתקיפת בן זוג העונש המקסימלי הוא 4 שנות מאסר, תקיפת בן זוג הגורמת חבלה ממשית עונשה 6 שנות מאסר.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מה עושים? איך מצליחים להגיע לסגירת תיק פלילי בגין תקיפת בן זוג?

הוגשה נגדך תלונה באשמת תקיפת בן זוג, והוחלט להגיש נגדך כתב אישום. מהם המקרים שבהם תצליח לגרום לסגירת תיק פלילי?

  1. ביטול כתב אישום בגין תקיפה, בהסכמה הדדית של הצדדיםנצל את זכות השימוע: נאשמים רבים אינן מנצלים את זכות השימוע אם מחוסר ידיעה ואם מהעדר ייצוג נכון. זכות השימוע מקנה לך הזדמנות לשכנע את התביעה, עוד בטרם הגשת כתב האישום, כי חומר הראיות שבידי התביעה, או האינטרס הציבורי, אינם מצדיקים הגשת כתב אישום. זו הזדמנות לעורך דינו של החשוד להעלות בפני התביעה טענות, ראיות וכל נימוק שיש בו אישוש לטענת ההגנה כי אין להגיש כתב אישום. שימוע יכול להסתיים אף בהסדר טיעון החוסך את הצורך בהליכים משפטיים יקרים ומעגן את ההסכמות בין הצדדים שסוכמו מחוץ לכותלי בית המשפט.
  2. ביטול כתב אישום בגין תקיפה לאחר קבלת עמדת ההגנה – אם בחרה התביעה שלא לקבל את עמדת ההגנה במסגרת השימוע שנערך, והחליטה להגיש כתב אישום, ישנן טענות משפטיות שעורך דין ההגנה יכול לטעון, ואם הן תתקבלנה, הרי שכתב האישום יבוטל, ונביא כמה מהן.
  • חוסר סמכות עניינית או מקומית
  • העובדות שתוארו בכתב התביעה, אינן עולות לכדי עבירה על החוק
  • התיישנות
  • הנאשם כבר זוכה בתיק דומה ובאותן הנסיבות המתוארת בכתב האישום

בעבירות של תקיפה בכלל ותקיפת בן זוג בפרט, ישנם מקרים של סגירת התיק הפלילי לאחר התחייבות של בן הזוג להימנע מעבירה דומה ומתן התחייבות כספית.

אכן ביצעתי עבירת תקיפה כלפי בת זוגתי. איך אוכל לסגור את התיק?

לעבירות אלימות במשפחה ותקיפת בן זוג ישנן השלכות רבות הנוגעות לא רק לצדדים שבתיק. בית המשפט בבואו לשקול את המשך ההליכים המשפטיים, שם לנגד עיניו מגוון רחב של שיקולים וביניהם:

  1. האם החשוד הוא בעל עבר קודם בעבירות של אלימות במשפחה?
  2. מהם היחסים בין החשוד לשאר בני המשפחה הקרובים, מהי עמדתם לגבי האירוע שקרה?
  3. האם ניתן להעניש את הנאשם ללא פגיעה ממשית במרקם המשפחתי?
  4. מהי עמדתה של המתלוננת, בת זוגתו של הנאשם?
  5. איך ניתן להבטיח כי המקרה לא יחזור על עצמו?

חשוב לזכור כי כל עונש שיושת על בן הזוג הוא עונש המשפיע אף על ילדיו ובני ביתו האחרים. לכן כל שיקול להקלה, נלקח בחשבון: אם בן הזוג מביע חרטה כנה; בת הזוג סלחה לו ומבקשת לסגור את התיק; הנאשם נוטל חלק פעיל בסדנת שחרור לחצים ושליטה בכעסים וטיפול זוגי; תסקיר המבחן של הנאשם לא מצא מסוכנות בהתנהגותו; בני הזוג התגרשו והגיעו להסדר ועוד.

אם בית המשפט משתכנע כי בהינתן הגבלות ותנאים מסוימים קיים סיכוי גבוה כי העבירה לא תחזור על עצמה ויתכן אף כי בני הזוג ישקמו את יחסיהם, הרי שהוא ייטה לסגור את התיק בגין תקיפת בן זוג.

ועוד נקודה חשובה: הוחלט לסגור את התיק נגדך? בדוק מהי העילה שבגינה נסגר התיק. רק עילת "העדר אשמה" תשאיר את גיליונך נקי. אם התיק נסגר בגין "חוסר בראיות" או "נסגר בהסדר", הרי שבבואך להוציא תעודת יושר, בהגישך מועמדות למשרה ציבורית, בהגישך בקשה לרישיון לכלי נשק – תגלה כי יש לך רישום פלילי במחשבי המשטרה.

ולסיכום – זכור כי סגירת תיק פלילי בגין תקיפת בן זוג, אפשרית! בין אם לאחר שימוע והחלטת הפרקליטות לקבל את עמדת עורך דינך או את תסקיר המבחן ובין אם בעקבות קבלת טענה משפטית כגון התיישנות, פגם בראיות, חוסר סמכות ועוד. במהלך ההליכים המשפטיים, נשקלים שיקולים רבים וייתכן כי תהיה בהם הצדקה לסגור את תיקך.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף