Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



סגירת תיק פלילי בהסדר מותנה – מדריך משפטי

בישראל, נגד כל אדם החשוד בביצוע עבירה פלילית, נפתחת חקירה משטרתית הפותחת לאותו אדם "תיק פלילי". מאמר זה יעסוק בסגירת תיק פלילי בהסדר מותנה.

סגירת תיק פלילי בהסדר מותנה – מדריך משפטי

תוכן עניינים

הסדר מותנה – מהו?

בהסדר מותנה, מודה האדם החשוד בביצוע עבירה פלילית (להלן: "החשוד") בעובדות המיוחסות לו, בפני המדינה. בהסדר זה נקבעים תנאים מסוימים שהחשוד מתחייב לקיימם, והתביעה מתחייבת לסגור את תיק החקירה ולהימנע מהגשת כתב אישום נגדו.

יש להבהיר, שהתחייבות החשוד לקיים תנאים מסוימים אינה מהווה סוף דבר. גם אם החשוד כבר התחייב לקיים את התנאים שנקבעו בהסדר, אך בפועל הוא לא עושה זאת – התיק הפלילי שלו "נפתח מחדש", מוגש נגדו כתב אישום והוא מועמד לדין.

בנוסף, יש לציין שישנם מקרים מיוחדים, שבהם גם אם כבר הוגש כתב אישום, ניתן להגיע להסדר מותנה, וגם במקרים כאלה על החשוד (שהפך לנאשם) להתחייב לקיים את התנאים שנקבעים בהסדר. התביעה מתחייבת לחזור בה מכתב האישום שהגישה נגדו ולסגור את התיק.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מתי ניתן לסגור תיק פלילי בהסדר מותנה?

ישנם מספר תנאים לסגירת תיק פלילי בהסדר מותנה:

  1. לפי התביעה, ישנן מספיק ראיות כדי להעמיד את החשוד לדין
  2. לפי התביעה, דין העבירה שבגינה ההסדר, אינו יותר מ-3 שנות מאסר
  3. ב-5 השנים שקדמו ליום ביצוע העבירה שבגינה ההסדר – החשוד לא ביצע כל עבירה פלילית

יש להדגיש, כי רוב העבירות שביצוען מאפשר לסגור תיק פלילי בהסדר מותנה הן עבירות שמבצען לא תכנן מראש לבצע, וגם כאשר ביצע אותן – עשה זאת ללא תחכום מיוחד או אמצעים מיוחדים, ולא גרם לנזק חמור במיוחד (ולכן, דין עבירות אלה אינו יותר מ-3 שנות מאסר).

עבירות אלה, הן, בין היתר: קבלת דבר במרמה, מעשה מגונה והשארת ילד ללא השגחה (בסמכות הפרקליטות בלבד), וכן גניבה ללא אלימות/התפרצות, תקיפה שלא גרמה לחבלה, העלבת עובד ציבור, השתתפות בקטטה והסגת גבול (גם בסמכות יחידת התביעות במשטרה והיחידה להסדרים מותנים).

מה הסדר מותנה יכול לכלול?

כאמור, הסדר מותנה כולל תנאים מסוימים שהחשוד מתחייב לקיימם. תנאים אלה יכולים להיות, בין היתר:

  • פיצוי לנפגע העבירה
  • התפטרות מתפקיד ו/או התחייבות לא לשמש בתפקיד מסוים
  • הימנעות מביצוע עבירה
  • תשלום לאוצר המדינה
  • עמידה בתנאיה של תכנית שיקום שתיקבע ע"י קצין מבחן
  • פינוי של שטח בבעלות המדינה/שטח ציבורי אחר שהחשוד מחזיק בו באופן לא חוקי.

כאמור, אי עמידה באחד מתנאים אלה, בהנחה וההסדר המותנה כולל אותם (וכן באחד מהתנאים הנוספים שאותם הסדר מותנה יכול לכלול) – גורם ל"פתיחה מחדש" של התיק הפלילי של החשוד, להגשת כתב אישום נגדו ולהעמדתו לדין.

לסיכום, בהסדר מותנה, מודה החשוד בפני המדינה בעובדות המיוחסות לו, נקבעים תנאים מסוימים שהחשוד מתחייב לקיימם, וכן התביעה מתחייבת לסגור את תיק החקירה ולהימנע מהגשת כתב אישום נגדו.

התנאים לסגירת תיק פלילי בהסדר מותנה הם אי-ביצוע עבירה פלילית מצד החשוד ב-5 השנים שקדמו ליום ביצוע העבירה שבגינה ההסדר, וכן קביעת התביעה לפיה ישנן מספיק ראיות כדי להעמיד את החשוד לדין, ודין העבירה שבגינה ההסדר לא עולה על 3 שנות מאסר.

התנאים שהחשוד מתחייב לקיימם שיכולים להיכלל בהסדר המותנה הם, בין היתר, פיצוי לנפגע העבירה, תשלום לאוצר המדינה, וכן פינוי שטח בבעלות המדינה/שטח ציבורי אחר שמוחזק שלא כדין ע"י החשוד.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף