Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



עבירות סמים במהלך שירות צבאי

תופעת הסמים והשימוש בהם הולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות. התפשטות התופעה ניכרת גם בקרב צעירים ובני נוער ומגיעה עם חלקם גם עד לבסיסי הצבא. שימוש בסמים על ידי חיילים קורה במהלך שהות ביחידה הצבאית או במסגרת חופשות, שגם במהלכם החיילים נחשבים כבעלי מחויבות למערכת הצבאית ולחוקיה.

עבירות סמים במהלך שירות צבאי

סחר בסמים במדינת ישראל אסור לפי פקודת הסמים המסוכנים. אדם שנתפס על אחת מאלה מוגדר כאדם שעבר עבירה פלילית. עבירה זו חלה על אזרחים וחיילים כאחד, שהרי חיילים מחויבים לחוקי צה"ל ולחוקי המדינה כאחד בכל תקופת שירותם.

תוכן עניינים

מדיניות צה"ל והשפעתה על חייל שנתפס

המדיניות שצה"ל נוקט ביחס לעבירות סמים היא נוקשה ומחמירה מאוד. לכן צה"ל יצר מסגרת ייחודית שתהיה אמונה על אכיפת התחום באמצעות נקיטת צעדים נוקשים ומחמירים כלפי חייל שייתפס בביצוע עבירה מסוג זה. הצבא מפעיל מערכת רחבת היקף העומלת על אכיפת הנושא ומורכבת מחיילים סמויים הפזורים ביחידות השונות, ממשטרה צבאית חוקרת ומערוצים סדורים להעברת דיווח על חיילים שהתנהגותם מעוררת חשד לביצוע עבירת סמים בצבא.

מה קורה לחייל שנתפס על עישון או החזקת סמים או כלי עישון?

  1. ראשית, אותו החייל מועבר באופן ישיר לחקירת משטרה צבאית חוקרת.
  2. עם הגיעו למתקן המשטרה הצבאית החוקרת יעבור אותו החייל חקירה באזהרה.
  3. לאחר ביצוע החקירה ייפתח תיק פלילי לאותו החייל החשוד.

חייל שבמהלך שירותו נתפס מבצע עבירת סמים, גם אם מדובר בעבירה אחת בלבד- ייחשב לאדם שעבר עבירה פלילית. באם יורשע במהלך שירותו על ביצוע עבירות סמים הדבר יגרור רישום פלילי בתיקו האישי. הרישום הפלילי אינו צבאי בלבד אלא זהה לרישום האזרחי, לכן תהיה לכך השפעה גם לאחר שחרורו של אותו החייל.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

משמעות הרישום הפלילי

אדם שמופיע בתיקו האישי רישום פלילי עלול לאבד הזדמנויות העסקה פוטנציאליות, בעיקר בשל העובדה שישנם מקצועות שבודקים את התיק הפלילי ומעסיקים רק מועמדים שאין להם עבר פלילי. לפי רוב, לאחר שבע שנים חלה התיישנות על הרישום הפלילי. אך ישנם גופים המורשים לראות רישומים שהתיישנו לעוד עשור נוסף ממועד ההתיישנות.

האם ניתן למחוק רישום פלילי?

בשל העובדה שקיומו של הרישום מגבילה באופן ניכר את המואשם, קיימת אפשרות להגיש בקשה לנשיא המדינה לקבלת חנינה. חייל יכול להגיש בקשה כשנה וחצי ממועד שחרורו או בחלוף חמש שנים מיום ביצוע העבירה. לבקשת החנינה יכול הנשיא להשיב בחיוב ולהחליט למחוק את רישומו של המבקש, או לבחור לדחות את הבקשה ולהשאיר את הרישום כפי שהיה.

חשוב לציין שלכל חייל החשוד בעבירת סמים עומדת זכות בכל אחד משלבי החקירה, להתייעץ עם עורך דין. התייעצות עם עורך דין פלילי לא מחזקת חשדות אלא מהווה מימוש זכותו של החייל החשוד.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף