Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



עורך דין פלילי או סנגוריה משפטית?

נאשמים רבים העומדים בפני כתב אישום פלילי, מתלבטים האם לקחת עורך דין פלילי או "להסתפק" בעורך דין סנגוריה משפטית, או בשמה המוכר יותר – סנגוריה ציבורית.

עורך דין פלילי או סנגוריה משפטית?

וזאת יש לדעת. עפ"י תיקון מס' 49 לחוק סדר הדין הפלילי, כל נאשם זכאי לדרוש ולקבל ייצוג של סניגור ציבורי מהסנגוריה המשפטית, ללא כל קשר למצבו הכלכלי. בין אם הוא עשיר ובין עני, המדינה מחויבת לממן את ההגנה המשפטית לנאשם פלילי אם הוא מעדיף שלא לשכור עורך דין פלילי מטעמי חיסכון.

תוכן עניינים

מאז תוקן החוק, התברר כי נאשמים רבים שהמעות מצויות בכיסם, מעדיפים עורך דין סנגוריה משפטית ולא עורך דין פלילי פרטי, לאו דווקא מטעמי חיסכון אלא תחת ההנחה שעורך דין סנגוריה משפטית, בקי בנהלים ומכיר את המערכת טוב יותר מעורך דין פלילי, וכן השירות שהוא מעניק אינו פחות איכותי מעורך דין פלילי מהשורה הראשונה.

מי זכאי לייצוגו של עורך דין סנגוריה משפטית (ציבורית)?

הסנגוריה הציבורית הוקמה מכוח חוק הסניגוריה הציבורית ומעניקה שירותים משפטיים לחשודים, עצורים, ולנידונים. כוח האדם של הסנגוריה המשפטית כולל עורכי דין עובדי הסנגוריה וכן עורכי דין פליליים חיצוניים.

הזכאות לקבל ייצוג מעורך דין סנגוריה משפטית מוגדרת בסעיף 18 לחוק הסנגוריה הציבורית בהתאם לסוג ההליך, סוג העבירה ומצבו של הנאשם.

מיהם הזכאים העיקריים ליהנות משירותי סנגוריה משפטית?

  1. נאשם בעבירה חמורה (מעל 10 שנים)
  2. נאשם העומד בפני מאסר בפועל
  3. נאשם חסר אמצעים שכנגדו עומד אישום שעונשו מעל 5 שנים
  4. נאשם קטין
  5. נאשם שבית המשפט ציווה על ייצוגו המשפטי
  6. עצור עד תום ההליכים
  7. עצור הממתין להסגרה
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

כדי לברר את זכאותו של אדם לייצוג מטעם הסנגוריה הציבורית, יש לפנות ללשכת הסנגוריה המשפטית ולהציג מסמכים נדרשים כמו כתב אישום, תלושי שכר ועוד מסמכים רבים. לאחר שמתקבלת הבקשה היא עוברת תהליך של בדיקה פנימית המשקללת את כל הגורמים שהומצאו לידיה.

אם הפונה מקבל תשובה שלילית, עדיין הוא אינו חייב לשכור עורך דין פלילי פרטי, אלא יכול לפנות בבקשה לבית המשפט ולנמק מדוע לדעתו הוא זכאי למימון הגנתו בידי המדינה, ולייצוג של עורך דין סנגוריה משפטית.

לבית המשפט הסמכות למנות לנאשם עורך דין מהסנגוריה הציבורית ואז התיק מופנה אליהם.

מדוע ישנם הסוברים כי לא כל נאשם זכאי לייצוג עורך דין סנגוריה משפטית?

הרציונל שעמד מאחורי הסנגוריה הציבורית היה שמדינת חוק מתוקנת אינה יכולה להרשות לעצמה כי נאשם במשפט פלילי יעמוד לגורלו ללא ייצוג משפטי.

ברבות השנים ובעקבות מחקרים שנערכו התברר כי נאשמים רבים שאינם מוגדרים כנזקקים, ההפך מכך, מנצלים את זכותם ומעדיפים שלא לשכור עורך דין פלילי מומלץ פרטי אלא עורך דין סנגוריה משפטית.

לדוגמה, נאשמים השייכים למשפחות פשע מפורסמות כגון מאיר אברג'ל, פיטר את עורך הדין הפלילי הפרטי שלקח, וביקש ייצוג משפטי ציבורי. הוא טען כי עיקול נכסיו השאיר אותו ללא יכולת לממן עורך דין פלילי פרטי. מתברר גם כי במקרים רבים ראשי הפשע המאורגן שוכרים לעצמם עורך דין פלילי פרטי ואילו "החיילים הפשוטים", מסתפקים בעורך דין סנגוריה משפטית ציבורית הכפוף למעשה בהתוויית האסטרטגיה המשפטית, לעורך הדין הפרטי.

מקרה נוסף שהגיע לכותרות, הוא משפטה של שולה זקן. זקן יוצגה במשך שנים בידי עורך דין פלילי פרטי, אולם בשלב מסוים טענה כי אינה מסוגלת עוד לממן עורך דין פרטי ולכן פנתה בבקשה לבית המשפט למנות לה סנגור ציבורי. הטעם הנפגם היה שזמן קצר לאחר מכן, הוציאה זקן סכומים נכבדים על אירועים משפחתיים.

מקרה זה חידד את המחלוקת הקשה בין אלו המצדדים בזכותו של כל עציר להיות מיוצג בידי עורך דין סנגוריה משפטית, לבין אלו הטוענים כי המערכת בלהיטותה לקדם תיקים במהירות, מפספסת את מטרתה אמיתית והופכת להיות כלי המעניק שירותי חינם לאלו שאינם זקוקים להם כלל ואף מנצלים אותה לרעה, דבר הבא על חשבון אלו הנזקקים באמת.

האם חובותיו של עורך דין סנגוריה משפטית זהות לאלו של עורך דין פרטי?

הגישה הרווחת היא כי עורך דין מהסנגוריה הציבורית, בנוסף לחובותיו כלפי לקוחו מכוח החוק, נושא עימו נורמות נוספות מתוקף היותו משרת ציבור. כך גם נושא עימו חובות נוספות.

למשל, השופט ברק ציין באחד מפסקי הדין כי לדעתו, עורך דין סנגוריה משפטית, אינו צריך למצות את כל סל הטענות שעורך דין פלילי פרטי היה משתמש בהן כגון טענות שמוטב היה שלא היו נטענות.

דעה זו יוצאת מההנחה כי לעורך דין מהסנגוריה הציבורית יש חובה מוגברת למצות את הליכי המשפט באופן שלא יפגע ביעילותם ולא להשתמש בהליכי סרק או הליכים אחרים המעכבים את הדיון המשפטי, בניגוד לעורך דין פלילי פרטי שיעשה הכול כדי לקדם את עמדתו של לקוחו.

כמובן שגישה זו יוצאת מההנחה הברורה והראשונית כי אף עורך דין הממונה מטעם הסנגוריה הציבורית, עושה את מלאכתו נאמנה ומייצג את עמדת לקוחות בצורה הטובה ביותר.

ובקצרה: לפי החוק, כל נאשם פלילי, כפוף למקרים הקבועים בחוק, זכאי לייצוג עורך דין סנגוריה משפטית. קיימת ביקורת רבה על כך שנאשמים בעלי אמצעים מנצלים הטבה זו למרות שאינם זקוקים לה כלל. לעורך הדין הציבורי חובות אתיות מוגברות בשל היותו עובד ציבור, כמובן שאין בכך כדי לפגוע בייצוג המסור של לקוחו.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף