Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



האם אפשר להתגרש בלי הסכם גירושין?

גירושין הם הליך מורכב הכולל מספר סוגיות שעל בני הזוג להסדיר בטרם לפירוק חייהם המשותפים.

זוגות רבים שנפרדים בהסכמה מאמינים כי הם יכולים לסיים את חייהם המשותפים ללא הסכם בכתב. האם ניתן להסדיר את הסוגיות הכרוכות בגירושין מבלי לערוך הסכם גירושין? ומה ההשלכות של גירושין ללא הסכם גירושין?

תוכן עניינים

מהו הסכם גירושין?

הסכם גירושין הוא הסכם בין שני בני זוג שמבקשים לסיים את חייהם המשותפים ולהסדיר ביניהם את כל העניינים הכרוכים בכך, סידור הגט, חלוקת הרכוש המשותף וחלוקת אחריות הורית לרבות מזונות ילדים וזמני שהות עימם.
חשוב לדעת כי על מנת שהסכם הגירושין יקבל תוקף, בני הזוג חייבים לאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם אפשר להתגרש ללא הסכם גירושין כאשר יש הסכם ממון?

חשוב להבין כי מדובר בשני הסכמים שונים. הסכם ממון מקל על עריכת הסכם גירושין ובהתאם להסכמות הצדדים ניתן לערוך את הסכם הגירושין, אך הסכם ממון לא מייתר את הצורך בעריכת הסכם גירושין. הסכם ממון בין בני זוג נערך בתקופת חייהם המשותפים של בני הזוג ולעיתים לא כולל סוגיות רבות שיש לתת עליהן את הדעת בעת עריכת הסכם גירושין, כגון אחריות הורית על ילדים, שינוי במצב הרכוש וכו'.

הסכם גירושין לעומת זאת נערך כאשר בני הזוג מבקשים לסיים את חייהם המשותפים ולהפרד, ועל כן עליו לכלול את כל הסוגיות הרלוונטיות לפרידת הצדדים ופירוק חייהם המשותפים.

האם אפשר להתגרש ברבנות ללא הסכם גירושין?

בני זוג יהודים שנישאו זה לזו, לרבות בנישואין אזרחיים, חייבים להתגרש ברבנות, בין אם ההליך כולו נדון בבית המשפט לענייני משפחה, ובין אם בני הזוג הגיעו להסכם גירושין ביניהם.

ככלל, בית הדין הרבני יבצע את הגירושין רק לאחר יישוב כלל המחלוקות בין בני הזוג, בין אם בפסק דין שניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה ובין אם בהסכם חתום שאושר על ידי אחת מהערכאות השיפוטיות, וזאת על מנת למנוע פתיחה של הליכים משפטיים עתידיים לאחר מתן הגט.

במקרים חריגים בהם יש הסכמה על מתן הגט, אך לא נערך הסכם גירושין בין בני הזוג, ניתן להגיש בקשה מנומקת לבית הדין הרבני, ובית הדין עשוי לאשר מועד לסידור הגט. יש לקחת בחשבון כי ללא הסכם גירושין הליך מתן הגט ברבנות עשוי להתעכב, גם כשיש הסכמה על מתן הגט.

האם אפשר לערוך הסכם גירושין ללא עורך דין?

לא מומלץ. עורך הדין אדי סוברי מסביר כי הליך גירושין אינו הליך זול, ובני זוג רבים חוששים מהעלות הכספית הכרוכה בהתייעצות עם עורך דין לענייני משפחה, אך חשוב להבין כי עריכת הסכם גירושין על ידי עורך דין לענייני משפחה תחסוך לכם עלויות מיותרות של התדיינויות בבית משפט.

על הסכם הגירושין להיות ערוך באופן מקצועי וברור, לכלול את כלל הנושאים הרלוונטיים לגירושין בין הצדדים, ולצפות פני עתיד, שכן מדובר בהסכם שילך איתכם לפחות עד הגיע הצעיד מילדיכם לגיל בגרות, ולבסוף על הסכם הגירושין לקבל גם את אישור בית המשפט לענייני משפחה שיתן לו תוקף.

בית המשפט לא יקבל כל הסכם גירושין, ועשוי לדחות במקרים מסויימים הסכמי גירושין. למשל כשבית המשפט נוכח כי הצדדים לא הבינו את טיב ההסכם, או כאשר בית המשפט נוכח כי ההסכם מקפח את אחד הצדדים, או פוגע בטובת הילדים הקטינים.

כמו כן, במקרים רבים של הסכמי גירושין שנערכו ללא עורך דין, לאחר שחולף הזמן, הצדדים נוכחים כי הסעיפים שנכתבו בהסכם אינם ברורים דיים, ישנן מספר פרשנויות לכל סעיף, או שההסכם לא עוסק בסוגיות חשובות ושנויות במחלוקת. לבסוף הצדדים נאלצים להגיע לפתחו של בית המשפט ולנהל דיונים רבים על מנת לפתור את הסוגיות שנותרו שנויות במחלוקת, ולזכות בסעד המבוקש על ידם.

עורך דין לענייני משפחה יערוך לכם הסכם גירושין מקצועי, צופה פני עתיד, שיענה על כלל הסוגיות הרלוונטיות עבורכם, בנסיבות שלכם ויחסוך לכם עלויות מיותרות של התדיינויות בבית המשפט.

מה הסיכון הכרוך בגירושין ללא הסכם גירושין?

פרידה של בני זוג ללא הסכם ערוך בכתב על ידי עורך דין לענייני משפחה שאושר על ידי ערכאה שיפוטית, עלולה לעלות להם ביוקר.

אי עריכת הסכם גירושין תקשה על ניהול הליך הגירושין ברבנות, ועל ההתנהלות של הצדדים כגרושים, שכן היא תשאיר פתח לאי הבנה של ההסכמות בין הצדדים, פרשנויות שונות, ואף להתנערות מהתחייבויות שהצדדים התחייבו להן בעל פה, ולטענות כי לא היו דברים מעולם, בעוד הצד השני נותר ללא כל הוכחה כי הייתה התחייבות שכזו.

בשורה התחתונה, גירושין ללא הסכם גירושין מסכנת את הצדדים בכך שיאלצו לפתוח את הליך הגירושין ביניהם מחדש לאחר שכבר המשיכו עם חייהם, ותהווה פתח לסכסוכים ממושכים בין הצדדים.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף