Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



עורך דין פלילי חרום

מעצר לצורך חקירה הוא אירוע מפתיע אשר לרוב אינו ניתן לחיזוי. אדם עשוי לשבת בביתו ברגע אחד, וברגע אחר למצוא עצמו עצור בחשד לביצוע עבירה. תסריט מעין זה, היה מנת חלקם של חשודים רבים שביום אחד מצאו עצמם, בצדק או שלא, בחדר החקירות ללא כל הכנה מוקדמת.

אף שלאדם החשוד בעבירה אין דרך לדעת מתי יידפקו על דלתו שוטרים המבקשים לחקור אותו, יש בידי כל אדם כלי רב עוצמה להתמודד עם מצב זה – ייעוץ עם עורך דין. כך, במקרה חרום שבו אדם נחשד בעבירה, עליו ליצור קשר עם עורך דין שיגיע אל תחנת המשטרה בהקדם האפשרי.

תוכן עניינים

מה תפקידו של עורך דין במקרה של מעצר בלתי צפוי?

כאשר אדם נעצר באופן מפתיע, עליו לבקש ליצור קשר עם עורך דינו ולא למסור כל גרסה ביחס לחשד המופנה כלפיו לפני קבלת ייעוץ מעורך הדין. תפקיד עורך הדין במקרה כזה כולל את הרכיבים הבאים:

  • קבלת מידע מהחשוד על נסיבות מעצרו, מידע אשר מצוי תחת חיסיון עורך דין לקוח.
  • מתן מידע כללי על זכויותיו של החשוד כמי שנחקר בגין ביצוע עבירה, בראשן זכותו לאי הפללה עצמית שמאפשרת לו להימנע ממסירת פרטים למשטרה אשר עשויים להפלילו ואף לשתוק כל משך החקירה.
  • מתן ייעוץ ממוקד הנוגע לנסיבות הספציפיות הנוגעות לחקירתו של החשוד, תוך גיבוש אסטרטגיה שמטרתה להביא לידי התוצאה הטובה ביותר מבחינתו של הנחקר.
  • אזהרת החשוד בדבר דרכי פעולת המשטרה לחילוץ הודאה מפלילה מפיו על ידי שימוש בתחבולות ותרגילי חקירה.
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

כיצד מזמנים עורך דין להגיע באופן בהול לתחנת המשטרה?

במקרה של מעצר לצורך חקירה, בטרם תחילת החקירה הכוללת הטחת שאלות המתייחסות לעבירה בה נחשד הנחקר, מחובת החוקר להעמיד את הנחקר על זכותו להתייעץ עם עורך דין.

ככל שאדם נחקר לאחר שנעצר, לרוב נלקח מידיו הטלפון הנייד על מנת למנוע אפשרות של שיבוש הליכי החקירה ודרכו ליצור קשר עם עורך דין היא על ידי מסירת שמו של עורך הדין לחוקר על מנת שייצור עמו קשר.

במקרים רבים, לנחקר אין כל קשר קודם עם עורך דין פלילי, ויכולתו לבחור עורך דין מסוים בעת שהוא עצור ונמצא רגע לפני חקירה היא מוגבלת.

במקרה כזה, יכול הנחקר לבקש מהחוקר להודיע לקרובי משפחתו על דבר מעצרו, על מנת שקרוביו ייצרו קשר עבורו עם עורך דין פלילי אשר מעניק ייעוץ לפני חקירה.

האם החוקר יכול להתחיל בחקירה טרם הגעת עורך הדין?

האפקטיביות של ייעוץ משפטי עבור חשוד אותו מבקשת המשטרה לחקור באזהרה, נעוצה בכך שייעוץ זה יינתן טרם תחילת החקירה לגופה ויעמיד את הנחקר על מלוא זכויותיו ויגבש עמו אסטרטגיית הגנה, בטרם מסירת כל מענה לחוקר. חקירה המבוצעת טרם מתן ייעוץ במקרה שבו הנחקר הביע את רצונו להתייעץ עם עורך דין, היא מעשה בלתי תקין.

חרף כך, קורה לא אחת כי חוקרי משטרה מנצלים את פערי הידע בינם לבין הנחקרים, ומתחילים בחקירה תוך הבטחה לנחקר כי ברגע הגעת עורך הדין, יעצרו את החקירה ויאפשרו את הייעוץ.

נחקרים רבים מתפתים לכך ומבלי משים, מוסרים תגובות מפלילות וגורמים לעצמם נזק שהינו קשה לתיקון בשלב מאוחר יותר.

מה קורה במצב שבו החוקר מבקש להתחיל בחקירה טרם הגעת עורך הדין?

במצב מעין זה, על הנחקר להודיע לחוקר שלו כי הוא לא מעוניין לענות על אף שאלה, לרבות שאלות הנוגעות לפרטים כלליים שאינם מתייחסים לחשד עצמו, וזאת בטרם היוועצות עם עורך דין.

החוקר יכול לכבד את בקשתו או לדחות אותה, אולם מכוח הזכות לאי הפללה עצמית, עומדת לנחקר זכות מלאה לשתוק ולא להשיב לשאלות החוקר.

התייעצות מיידית עם עורך דין – אסור לוותר על כך

אחת הטעויות הנפוצות של נחקרים, היא הסכמתם להתחיל בחקירה על מנת להבין את טיב החשד מולו הם ניצבים, תוך וויתור על היוועצות עם עורך דין בתחילת החקירה.

היוועצות עם עורך דין טרם חקירה היא הכלי החשוב ביותר הנתון בידי הנחקר בעת שהוא מתמודד מול מערכת אכיפת החוק. מדובר במעשה שיש בצדו אך ורק תועלת, ועל כן יש לנצלו באופן מיידי וללא סייג.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף