Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



האם ניתן להחליף ייצוג במשפט פלילי? (מדריך משפטי)

ייצוג משפטי נחשב לאחת מיסודות המשפט הפלילי. זאת מאחר שבניגוד לכל ענף משפטי אחר, סופו של הליך פלילי שבו ניצב נאשם מצד אחד והמדינה מהצד השני, עשוי להיות בשלילת חירותו של הנאשם לשנים רבות. לצד הצורך בייצוג על ידי עורך דין פלילי מקצועי ומנוסה, חשוב האמון של הלקוח בבא כוחו.

האם ניתן להחליף ייצוג במשפט פלילי? (מדריך משפטי)

מסיבה זו, במקרים שבהם קיים משבר אמון או חוסר הסכמה על אופן הייצוג ההולם, עשוי אחד מהצדדים – עורך הדין או הלקוח – לסיים את ההתקשרות ביניהם. במקרה שבו הלקוח הוא שמבקש לסיים את הקשר, באפשרותו להחליף את הייצוג הראשוני בייצוג של עורך דין אחר.

תוכן עניינים

מהי הזכות לייצוג במשפט הפלילי?

משפט פלילי מגלם פער רב בין המדינה המיוצגת על ידי תובעים שהינם עורכי דין הבקיאים ומנוסים בדין הפלילי, לבין נאשמים שרובם אינם בקיאים בתחום זה. ההליך הפלילי הוא הליך המורכב להבנה עבור מי שאינו בקיא במישור הפרקטי והעיוני של דיני עונשין, דיני מעצרים, סדר דין פלילי וכיוצא באלה.

במרבית המקרים, ההליך הפלילי נכפה על הנאשם ולא מדובר בבחירה שלו אלא של המדינה אשר יוזמת נגדו את ההליך. מסיבה זו, ולאור פערי הידע העצומים בינו לבין המדינה, לכל נאשם זכות יסוד להיות מיוצג על ידי עו"ד פלילי, ובתי המשפט עושים כל שניתן על מנת להימנע משפיטת אדם, הרשעתו ולעיתים גם שלילת חירותו, מבלי לאפשר לו ייצוג מקצועי והולם.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

באילו שלבים במשפט הפלילי נדרש ייצוג על ידי עורך דין?

המשפט הפלילי מורכב מענף מרכזי של שפיטה בגין עבירות המצויות בחוק העונשין, וענפים משניים של שפיטה בגין עבירות תעבורה, עבירות תכנון ובניה ועבירות סביבתיות. בכל אחד מהליכים אלו, רצוי להיות יוצג על ידי עו"ד פלילי מקצועי, שיש לו הידע, הניסיון והיכרות עם החוק והפסיקה, שיאפשרו למצות את המיטב מההליך אליו נקלע הנאשם.

עם זאת, במקרים הבאים ייצוג משפטי הוא קריטי שכן מדובר בהליכים בהם נאשם עשוי להינזק קשות מבחינת שמו הטוב, קניינו וחירותו:

  1. הליכי מעצר ימים – ייצוג בהליך מעצר ימים דורש היכרות עם סדרי הדין הייחודיים של שלב זה, הכוללים בין השאר חקירה של נציג המשטרה והיעדר חשיפה לחומרי חקירה.
  2. הליכי מעצר עד תום ההליכים – ייצוג בשלב זה דורש את היכולת לנתח במהירות את חומרי החקירה ולאתר חלופת מעצר מתאימה עבור הנאשם.
  3. ההליך הפלילי העיקרי – מונח המתייחס להליך בירור האשמה עצמו. הייצוג בשלב זה הוא הקריטי ביותר, שכן מול הנאשם עומדת תביעה החפצה בהרשעתו ושליחתו למאסר מאחורי סורג ובריח.

מה קורה במקרה של קושי בהמשך מימון הייצוג המשפטי?

לא אחת, אדם הנאשם בפלילים מתקשר עם עורך דין פלילי פרטי על מנת שייצגו במשפטו, ולאחר פרק זמן מסוים מתקשה במימון המשך הייצוג המשפטי. במקרה זה, ניצבות בפניו שלוש ברירות:

  1. התקשרות עם עו"ד פלילי אחר שיש בידיו לממן את שכר טרחתו.
  2. לבקש מבית המשפט כי ימונה לו סניגור ציבורי.
  3. לייצג את עצמו ככל שמדובר באישום בעבירה קלה שאינו עשוי להסתיים במאסר בפועל.

בדרך כלל, בתי המשפט נעתרים לבקשות של נאשמים כי ימונה להם סניגור ציבורי. בשונה מעורך דין פלילי, הסניגור הציבורי מקבל את שכרו מהמדינה והנאשם אינו נדרש לשלם עבור הייצוג. כך, זוכה הנאשם לייצוג על ידי עורך דין מקצועי בין אם יש בידיו אמצעים לשכירות עורך דין פרטי ובין אם לאו.

מה המשמעות של החלפת ייצוג במהלך המשפט?

לעיתים פעולה של החלפת ייצוג נעשית בשל מחלוקת אמיתית בין הנאשם לבא כוחו, ולעיתים היא נובעת מרצונו של הנאשם להביא להימשכות ההליך ולדחות את ההכרעה בעניינו עד כמה שניתן. ככלל, בתי המשפט משתדלים לעשות איזון בין רצון הלקוח להיות מיוצג על ידי אדם בו הוא בוטח, והצורך שלא לעכב את הבירור הפלילי בשאלת אשמתו.

רצונו של הנאשם להביא להימשכות ההליך ולדחות את ההכרעה בעניינו עד כמה שניתן

החלפת ייצוג -ההשפעה תלויה בעיתוי

החלפת ייצוג היא פריווילגיה שיש לכל נאשם על מנת לאפשר לו להיות מיוצג על עורך דין בו הוא חפץ, לצד האפשרות לבקש מינוי של סניגור ציבורי במקרה של חוסר אמצעים להמשך שכירת שירותיו של עורך דין פרטי. עם זאת, עורך דין הנכנס לייצוג נאשם בשלב מתקדם של המשפט יידרש להמשיך מהנקודה בה הופסק הייצוג הקודם ולא יזכה לנהל את המשפט מחדש עבור לקוחו.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף