Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



איך להתכונן לחקירה פלילית בעבירות מס?

כמעט כל אדם עשוי להיכשל ולבצע עבירות מס, שכן עבירות אלו מגלמות את אי העמידה בפיתוי שלא לספק לרשויות המס דיווח מדויק אודות הכנסות שאותו אדם קיבל לידיו. מסיבה זו, הענישה בתחום עבירות אלו היא מחמירה ומיועדת בין היתר לשגר מסר מרתיע כלל הציבור.

עבירות מתחום המס, ככלל העבירות הפליליות, כפופות לסדרי הדין וההוראות המהותיות המעגנות את זכויותיו של כל נחקר, כאשר העיקרית שבהן היא הזכות להיוועץ עם עורך דין טרם חקירה. מימוש זכות זו, היא הדרך הטובה ביותר להתכונן לחקירה באזהרה על ידי רשויות המס בישראל.

תוכן עניינים

מי עשוי למצוא עצמו בחקירה בחשד לביצוע עבירות מס?

עבירות מס מבוצעות בדרך כלל על ידי חברות ובתי עסק עצמאיים, והן פחות נפוצות בקרב מי שמועסק כשכיר. זאת מאחר ששכרו של אדם המועסק במקום עבודה כשכיר, מדווח לרשויות המס על ידי מקום עבודתו, בעוד שגופים עצמאיים, בין אם חברות ובין אם יחידים, מדווחים בעצמם על היקף הכנסותיהם.

יחד עם זאת, גם שכיר עשוי לעבור עבירת מס הנוגעות להכנסה עליה הוא נדרש לדווח לרשויות המס מיוזמתו. כך למשל, במקרה של מכירה או קנייה של דירה שהינם אירועים המחייבים דיווח לרשות המיסים לצורך הטלת מס שבח ומס רכישה, וכך במקרים של השכרת בית בסכום המחויב בדיווח ותשלום מס.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מהן עבירות המס הנפוצות?

המעשים הרווחים אשר נחקרים על ידי רשויות המס הם:

  1. אי דיווח על הכנסה החייבת במס.
  2. קיזוז הוצאות למול הכנסות בית העסק באופן כוזב.
  3. הנפקה או שימוש בחשבוניות פיקטיביות על מנת לקזז אותן מול החבות בתשלום מע"מ.

עבירות אלו מתגבשות למול חובות הדיווח החלות על כל אדם כלפי רשויות המס, כאשר בסופו של יום מבוסס הדיווח על יושרו של המדווח.

הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר במי שחלק ניכר מהעסקאות המניבות לו הכנסות נעשות בכסף מזומן ולא באמצעים שמותירים אחריהם תיעוד דוגמת עסקאות אשראי או העברות בנקאיות.

כיצד נפתחת חקירה בגין עבירות מס?

רשויות המס עורכות ביקורות בקרב בתי העסק השונים בישראל, ויש לנציגיהן את הסמכות לבחון את מסמכי בתי העסק הנבדקים לצורך בחינת קיומם של אי סדרים בניהול העסק ואינדיקציות לדיווחים כוזבים.

לצד זאת, עשויות רשויות המס לקבל דיווחים מצד מקורות מודיעיניים חסויים או פניות גלויות מצד אזרחים, אודות חשד לביצוע עבירות מס.

בדרך כלל, בשלב החקירה הראשון, מבוצעות פעולות לאיסוף ראיות מפלילות כגון קבלת תדפיסי חשבונות הבנק של הגורם החשוד בביצוע עבירות, תצפיות על בית העסק והפעלת סוכנים סמויים.

ככל שפעולות אלו מצביעות על חשד לביצוע עבירות, יזמנו חוקרי רשות המיסים את החשוד לחקירה באזהרה.

מה צפוי למי שנחקר על ידי רשויות המס?

חקירה פלילית בגין עבירות מס מבוצעת לרוב על ידי היחידה החוקרת הפועלת ברשות המיסים. יחידה זו פועלת באופן ייעודי לטובת העמדה לדין של עברייני מס, אולם היא כפופה לכללים המהותיים הנוגעים לשמירה על זכויות הנחקר וקבלת היתר מבית המשפט ביחס לפעולות חיפוש ואיתור ראיות לביסוס החשדות כנגד מבצע העבירה.

ההכנה לקראת חקירה דורשת בראש ובראשונה התייעצות עם עורך דין הבקיא בדיני מס.

עורך הדין יידע לבחון את נקודות התורפה התורמות להגנתו של החשוד, להעמיד אותו על מכלול זכויותיו לרבות זכותו להימנע מהפללה עצמית, וליידעו על האפשרויות כי יופעלו כנגדו תרגילי חקירה שמטרתם לחלץ ממנו מידע מפליל.

מהם העונשים בגין ביצוע עבירות מס?

הענישה בגין עבירות מס נגזרת מהיקף הסכומים נשואי העבירה. כך למשל, העלמת מס בסכומים גבוהים במיוחד עשויה אף להיחשב לעבירה של הלבנת הון, ולהביא לידי ענישה חמורה מאחורי סורג ובריח של מבצעה.

עם זאת, ביחס לעבירות בהיקף כספי מסוים קיימת אפשרות של הטלת כופר כנגד העבירה, מנגנון במסגרתו מוטל על מעלים המס קנס גבוה חלף הגשת כתב אישום.

זומנת לחקירה ברשות המיסים – התייעץ עם עורך דין

חקירה בעבירות מס הינה חקירה פלילית לכל דבר ועניין, והיא עשויה להבשיל לכדי כתב אישום שסופו בהטלת עונש מאסר.

מסיבה זו, יש להיערך לחקירה על ידי פניה לעורך דין המתמחה בתחום עבירות המס. לעורך הדין יש את הידע והניסיון לנסות ולהתוות את החקירה הפלילית לעבר המסלול המיטבי עבור הלקוח שלו, כאשר אחד מהם הינו תשלום כופר חלף הגשת כתב אישום בהליך פלילי.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף