Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



חשוד בעבירה של הטרדה מינית? מה צפוי לך?

דומה כי בשנים האחרונות, הפך החשד להטרדה מינית, אחד החשדות הפליליים הנפוצים ביותר.

חשוד בעבירה של הטרדה מינית? מה צפוי לך?

הסיבה היא הרחבת האחריות הפלילית לא רק על הטרדה מינית פיזית, אלא גם על הטרדה מילולית או אפילו מחווה העלולה להתפרש כהטרדה מינית. וכך במקרים רבים אדם נורמטיבי מוצא עצמו חשוד בעבירה של הטרדה מינית, לאחר שמעד בהתנהגותו, בדיבורו או ברמז שנאמר ללא כל כוונה של הטרדה מינית.

תוכן עניינים

עבירה זו הזוכה מעצם טבעה לחשיפה תקשורתית גבוהה, גורמת לאדם החשוד פגיעה קשה לא רק בתדמיתו, אלא אף עלולה לגרום לפיטוריו, לנידויו מן החברה שאליה הוא שייך ולהרס משפחתו, כל זאת עוד בטרם הוכחה אשמתו.

אתה חשוד בעבירה של הטרדה מינית? מה צפוי לך בהמשך?

אתה עלול להיות חשוף להליכים הבאים:

  1. הליך פלילי
  2. הליך אזרחי
  3. הליך משמעתי

1. ההליך

  1. הליך פלילי

לאחר הגשת תלונה במשטרה בגין עבירה של הטרדה מינית, נפתחת חקירה פלילית. נאספות עדויות, החשוד נחקר ובתום החקירה המשטרה מקבלת החלטה האם להמליץ לפרקליטות להגיש כתב אישום נגד החשוד, או להמליץ לסגור את התיק. המשטרה אינה מגישה כתבי אישום.

בהליך זה המדינה היא המובילה והיא המחליטה האם להגיש כתב אישום. ייתכן שהמדינה תחליט שלא להגיש כתב אישום בניגוד לדעתו ורצונו של הנפגע שאינו נהנה ממעמד רשמי ומשפיע בחקירה פלילית. אפשרות נוספת העומדת בפני המדינה היא להציע לחשוד הסדר טיעון שיקל בעונשו אם יודה בעובדות. גם כאן המדינה אינה כפופה לדעת הנפגע או המתלונן ואינה חייבת להתייעץ עימו.

מומלץ מאוד לחשוד ליטול עורך דין פלילי שייצגו שכן טכניקות החקירה, הכלים שמפעילים החוקרים על החשוד, לפעמים הלחצים הפיזיים והנפשיים – מחייבים מעקב וביקורת של עורך דינו של החשוד ושמירה קפדנית על זכויותיו החוקתית כמו זכות השתיקה, התייעצות עם עורך דין, הודאה וכו'.

העונש הצפוי על הטרדה מינית נע בין שנתיים לארבע שנים, תלוי בחומרת העבירה.

זכור כי במשפט פלילי, עומדת לך חזקת החפות המאלצת את התביעה לשכנע את בית המשפט, מעבר לספק סביר, כי אתה אשם.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

2. ההליך האזרחי

ההליך האזרחי נפתח בהחלטתו הבלעדית של הנפגע, האם הוא מעוניין להגיש תביעה אזרחית נגד החשוד. הליך זה מנוהל בלעדית בידי התובע ובא כוחו והם  המחליטים על גובה הפיצוי הנדרש, בדרך כלל בהתאם לגובה הסמכות של הערכאה שאליה החליט הנפגע להגיש את תביעתו. לפי החוק, חשוד יכול להיות מחויב בפיצוי של עד 120 א' ₪ לכל מעשה הטרדה, ללא הוכחת נזק. מעבר לכך, התביעה צריכה להוכיח את הנזקים באמצעות חוות דעת רפואית, פסיכולוגית או אחרת.

לעיתים מעדיפים הצדדים להגיע להסכם פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט כדי לחסוך את החשיפה מהצדדים, בייחוד אם למי מהם יש פרופיל תקשורתי ידוע. ורבים המקרים של "ידוענים" בארץ וחו"ל ששילמו סכומים אסטרונומיים כדי "לסגור" את התביעה בפשרה.

בהליך האזרחי, כל צד מנסה לשכנע את בית המשפט בצדקתו. אם בית המשפט נוטה להעניק לגרסתך סבירות כי היא אמת מעבר ל- 50%, ניצחת!

3. ההליך המשמעתי

החמאת לעובד או עובדת על בגדיו והם פירשו זאת כהטרדה מינית? שיתפת אותם בסרטון שקיבלת שהיית מעדיף שילדיך לא יראו? דע כי אתה חשוף להליך משמעתי של המעסיק באמצעות "הממונה על הטרדה מינית בעבודה", תפקיד המצוי בכל תאגיד או ארגון המונה מעל 25 עובדים.

בידי הארגון סנקציות שונות כנגד העובד החשוד:

  • פיטורין
  • השעיה
  • קנס כספי
  • הורדה בדרגה

אגב, הטרדה מינית בעבודה אינה חייבת להתבצע במשרדי הארגון, אלא בכל מקום ובכל אירוע הקשור למקום העבודה. למשל, עובדת שנשלחה לרילוקיישן, הוטרדה במקומה החדש בידי אחד האורגנים של החברה. החברה נתבעה על הטרדה מינית.

הייתי חשוד בעבירה של הטרדה מינית, והמתלונן הודה שהתלונה הייתה תלונת שווא. מה עושים?

אין ספק כי אדם שחשוד בעבירה של הטרדה מינית משלם מחיר אישי כבד עוד לפני הוכחת אשמתו. החשיפה השלילית עלולה להרוס משפחות, לגרום לפיטורי החשוד ולעוד השלכות כבדות.

הגישה השלטת היא כי אדם שהוכח ששיקר והגיש תלונת שווא בגין הטרדה מינית אינו נושא בסנקציות כלשהן הקבועות בחוק, החשש הוא כי הדבר עלול להרתיע מתלוננים אחרים מלהגיש תלונה. בתי המשפט נוטים להשית על המתלונן שווא, את הוצאות המשפט אולם לא מעבר לכך.

ומה בידך לעשות?

ייתכן שבידך להגיש תביעה על בסיס חוק לשון הרע או פיצוי בגין נזקים מוכחים שנגרמו לך עקב תלונת השווא. היו מקרים שתובעים הגישו תביעתם נגד נתבעים שהפיצו עליהם האשמות ותלונות שהתבררו כהאשמות שווא. התובע זכה בפיצויים גבוהים מכוח חוק איסור לשון הרע.

ובתמצות: אתה חשוד בעבירה של הטרדה מינית  ושואל את עצמך, מה צפוי לך? אתה עלול לעמוד לדין בשלושה הליכים שונים: הליך פלילי, הליך אזרחי והליך משמעתי. בכל אחד מההליכים בבית המשפט, רמת אחריות שונה הנדרשת להוכחת אשמת החשוד.

חשוב מאוד להיות מיוצג בידי עורך דין פלילי שישמור על זכויותיך החוקיות והחוקתיות. אדם שהוגשה נגדו תלונת שווא, יכול להגיש תביעה על בסיס חוק לשון הרע ותביעה לפיצויים בגין נזקים שנגרמו לו כתוצאה מתלונת השווא.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף