Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



הסודות השמורים של עורך הדין הפלילי

מטרתו העיקרית של כל עורך דין, היא לייצג נאמנה את לקוחו באופן שפסק הדין ייטה לטובתו. במשפט פלילי, על עורך הדין הפלילי להטיל ספק בראיות התביעה כדי שזו לא תוכל להוכיח את טענותיה מעבר לכל ספק סביר.

הסודות השמורים של עורך הדין הפלילי

אולם הצלחה במשפט פלילי אינה רק פונקציה של כישורים משפטיים או אישיים. עורך דין הפלילי נושא עימו באמתחתו את הסודות השמורים שלו, את ה"הפתעות" והתחבולות שהוא שומר לשעת הצורך כדי לעזור לו להתמודד עם מסכת התביעה. די אם נזכור כי במשפט פלילי חרותו של אדם עומדת על כף המאזניים כדי שניטה אוזן ואולי נגלה חלק מהסודות השמורים של עורך הדין הפלילי.

תוכן עניינים

הסודות השמורים – 1: עורך הדין הפלילי כליטיגטור מוצלח

עורכי דין רבים, בייחוד מהתחום הפלילי, מציינים את כושר ההופעה והמשחק מול השופט, כחלק חשוב מהצלחתם. עורך הדין הפלילי אשר מעביר מסר, מצייר סיפור או מנסה לשכנע בעובדות, ועושה זאת תוך שימוש בטקטיקות של משחק ועמידה על הבמה, זוכה לתשומת לב רבה יותר מהסובבים אותו.

עורך הדין הפלילי כליטיגטור מוצלח יודע לרתק את שומעיו באמצעות שימוש בחוש הומור, בשימוש באמצעים רטוריים ובמימיקה אשר תעזור לו להעביר את המסר בצורה הטובה ביותר. ואכן עורכי דין רבים מתייחסים להופעה בבית המשפט כאל "שואו" שמטרתו לשכנע את הסובבים בצדקת הטענות. ומי הקהל ? השופט, העדים, הצד שכנגד ומי שיושב באולם הדיונים.

עורך הדין הפלילי, כמו שחקן בתיאטרון, עוטה צורה ופושט צורה. פעם הוא נעלב, אחר כך מתנצח עם השופט, פעם הוא כועס ופעם הוא מטיח דברים קשים בתביעה. הכול כדי לגרום לצד שכנגד להיות קשוב אליך, אולי לערער את ביטחונו וגם אם אינו מסכים עם דבריך, הרי שתפסת את תשומת ליבו.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

הסודות השמורים – 2: עורך הדין הפלילי כפסיכולוג

אחד הנדבכים העיקריים במשפט הפלילי, הוא פרק העדויות. בין של עדי התביעה ובין של עדי ההגנה.

כאשר עורך הדין הפלילי קם ממקומו וניגש לחקור את העד, מתחיל מאבק המוחות. כדי שעורך הדין הפלילי ינצח ויוביל את העד במסלול שאותו התווה מראש, הוא חייב לפתח עם העד העומד על דוכן העדים, רגשי אמפטיה, סימפטיה, הבנה לצרכיו – לפלרטט עם העד.

כל עד מגיע עם סדר יום משלו. אחד רוצה למצוא חן בעיני השופט, השני בא לשפוך את טענותיו על המערכת והשלישי בא כדי לסיים וללכת. עור הדין הפלילי שיודע להפעיל את העדים לטובתו, לנתח את התנהגותם, תנועותיהם ושפת הגוף שלהם, יצליח לרתום את העדים, אף מבלי שאלו ישימו לב, לצרכיו.

ישנם מקרים שעורך הדין הפלילי יוצר קשר "חברי" עם עד שהעלתה התביעה, ותוך כדי שאלות מנחות, לכאורה פשוטות ואינן מזיקות, מוביל את העד לעמדה של מגננה ואף עשוי להגיע לפסילתו של העד אם זה פלט דברים שלא היה צריך לאומרם כגון שהוא תיאם עדויות או שמטרת עדותו נובעת ממניעים פסולים וכד'.

הסודות השמורים – 3: עורך הדין הפלילי כבלש

ברבות מסדרות הטלוויזיה העוסקות בחוק ובמשפט פלילי, ישנן סצנות המתארות את עורך הדין הפלילי, כוכב הסדרה, נובר בפחי אשפה בחשכת הלילה ודולה מהם ראיות ומסמכים בקשר לתיק המתנהל.

ואכן, חלק מעבודתו של עורך הדין הפלילי הוא למצוא ראיות, עדויות, מסמכים, צילומים או כל ראיה אחרת שתסייע לו לייצג את לקוחו ולזכותו. כמובן שבדרך כלל ראיות אלו אינן מגיעות לשולחנו של עורך הדין במעטפה ממוענת, אלא הוא צריך לחזר על הפתחים כדי למוצאן.

למשל תיק המתבסס על עדות ראיה של עד התביעה מחייב ירידה לשטח ובדיקה האם שטח הראיה אפשר לעד לראות את הנאשם? האם היו מצלמות אבטחה במקום? האם מזג האוויר אפשר לראות בצורה ברורה את הנאשם? האם קוצר הראייה של העד , שהתגלה בחקירה בלשית בפני עצמה, אינו מכשיל את עדותו? או למשל חיפוש של מסמכים ראייתיים בארכיונים, בשיחה עם עדים שנכחו במקום לפני עשרות שנים.

אם נזכור את משפטו של איוואן דמיאניוק נוכל להעריך את עבודתם הקשה של עורכי הדין לנבור בעשרות אלפי מסמכים דהויים, צילומים מטושטשים, לחפש אחר ניצולים, עדי ראיה, הוכחות פיזיות או אחרות.

חלק ניכר וחשוב ממסכת ההגנה מושתת על תוצאות החיפוש של עורך הדין הפלילי ועוזריו. אלו חייבים, ממש כמו בלש, לאתר כל בדל ראיה, למצוא פרצות בתזות ובהנחות המשפטיות שמניחה התביעה ולנסות להעמיד תאוריה חלופית מתקבלת על הדעת כדי שזו תערער את אמינות ראיות התביעה באופן שלא תוכל להוכיח מעל לכל ספק סביר את אשמתו של הנאשם, דבר שיביא לזיכויו.

ובקצרה: עורך הדין הפלילי אינו מסתמך על כישוריו המשפטיים בלבד כדי להצליח ולייצג את לקוחו נאמנה. לכל עורך דין פלילי מומלץ הסודות השמורים שלו, האמצעים המיוחדים והטכניקות ששכלל אותן במשך שנים כדי שאלו יסייעו בידו להצליח במלאכתו.

כך הן יכולות המשחק שלו, מנעד הרגשות וההבנה הפסיכולוגית את מצבו של העד וכך יכולותיו לחשוף ראיות ואסמכתאות באמצעות עבודת שטח קשה וממושכת.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף