Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



זה קריטי: התייעצות עם עו"ד פלילי לפני חקירת משטרה

חקירת משטרה היא מעמד מלחיץ ורווי חוסר וודאות. המפגש של האדם מן היישוב עם חוקרי המשטרה מגלם בתוכו פער ידע משמעותי, הן ביחס לכוונותיה של המשטרה לעשות שימוש בכלים אותם מקנה לה החוק כנגד החשוד והן באשר למידע המצוי בידיה.

בתוך אי וודאות זו, הגורם היחיד שיכול לעזור לחשוד להתמצא ולהבין מול מה הוא מתמודד הוא עורך דין פלילי. ההתייעצות עם עורך דין פלילי טרם החקירה היא הדרך של החשוד לכלכל את צעדיו ולהבין את המשמעות של כל צעד שיבחר לעשות או כל מילה שיבחר לומר במהלך חקירתו.

תוכן עניינים

מהי חקירה באזהרה?

המונח חקירה באזהרה מתייחס לתשאול של אדם על ידי המשטרה עקב היותו חשוד בביצוע עבירה. על המשטרה להזהיר את החשוד בדבר היותו חשוד בביצוע עבירה פלונית, ולהעמיד אותו על זכויותיו. אחת מהזכויות המוקנות בחוק ובנהלי המשטרה לאדם טרם חקירתו, היא הזכות להתייעץ עם עורך דין פלילי.

כיצד ניתן לממש את הזכות להתייעצות עם עורך דין פלילי?

מימוש זכות ההיוועצות ניתן לביצוע בהתאם לאופי החקירה מולה ניצב החשוד. ניתן לחלק את המצבים בהן מצוי חשוד לפני חקירה לשניים מרכזיים:

  1. חקירה במסגרת מעצר – כאשר אדם נעצר ורק אז מובא לחקירה, הוא מנותק מן העולם החיצון, אולם ניתנת לו אפשרות לזמן עורך דין לתחנת המשטרה ולקבל ממנו ייעוץ בחדר צדדי או להתייעץ עם עורך דינו באופן טלפוני.
  2. חקירה במסגרת הזמנה מוקדמת – במקרים מסוימים, העבירות בהם נחשד אדם אינן מצדיקות את מעצרו והוא מוזמן למסור את גרסתו בתיאום מראש למועד מסוים. במקרה כזה, ניתנת לחשוד שהות מסוימת להיפגש באופן מסודר עם עורך דין פלילי טרם החקירה במשרדו של עורך הדין ובתנאים אופטימליים מאלו של ייעוץ בתחנת משטרה.
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מה כוללת ההתייעצות עם עורך הדין טרם החקירה?

עורך דין פלילי הוא מי שיש לו ידע וניסיון במשפט הפלילי ומתוקף כך, באפשרותו לשרטט את העצה הטובה ביותר עבור כל חשוד באופן אינדיבידואלי. במסגרת הייעוץ, יעניק עורך הדין מידע חיוני בדבר הזכויות המוקנות לחשוד בחוק ובהן הזכות להימנע מהפללה עצמית עד לכדי שתיקה בחקירה, הזכות להתייעץ עם עורך דין לפני כל הליך חקירתי, חובות המשטרה וההליכים הצפויים לו בהמשך החקירה.

מה העצות הנפוצות אותן מעניק עורך הדין טרם החקירה?

ישנם מספר כללים אשר נוגעים כמעט לכל חקירה, ובעוד שתפקידו של עורך הדין הוא לחשוף את הנחקר לאותם כללים, מי שיבחר האם לשעות להם או לא הוא החשוד עצמו בהתאם לנסיבות המקרה בו הוא נחשד ומידת אשמו. אלו הכללים המרכזיים הנוגעים למרבית החשודים:

  1. הוא עשוי להיות מוקלט בכל שלב ובכל שיח שיקיים במהלך חקירתו.
  2. מכוח הזכות להימנע מהפללה עצמית, זכותו להימנע ממסירת פרטים כגון קוד הכניסה לטלפון הנייד שלו.
  3. על החשוד להיזהר מהבטחות של חוקרי המשטרה למסור גרסה מפלילה בתמורה להקלה בתנאי מעצרו או כיוצא באלה.
  4. אין להיבהל מאיומים או צעקות מצד החוקרים. הודאה באשמה היא הראיה החזקה ביותר עבור המשטרה ומוטב להתמודד עם התנהלות אגרסיבית על פני הפללה עצמית.
  5. יש להכיר באפשרות כי אמירות מסוימות מצד החוקרים אודות ראיות שנאספו כנגדו, אינן בהכרח משקפות את המציאות. על החשוד לבקש מחוקריו כי יציגו בפניו מצג אובייקטיבי לקיומה של ראיה כזו או אחרת.

מה המשמעות של הימנעות מהתייעצות עם עורך דין פלילי טרם החקירה?

לכל נחקר יש את הזכות המלאה לוותר על התייעצות עם עורך דין פלילי ולהתחיל בחקירתו. מנגד, כאשר החוקרים הם שמונעים ממנו את הזכות להתייעצות עם עורך דין פלילי, הודאתו בפניהם עשויה להיפסל וזאת לאור החשיבות הגבוהה המיוחסת לזכות ההיוועצות כחלק מתקינות ההליך הפלילי אותו מנהלת המדינה כנגד אזרחיה.

התייעצות עם עורך דין פלילי – אסור לוותר על כך

אדם אשר בוחר לוותר על זכותו להתייעץ עם עורך דין פלילי, חושף עצמו לתרגילי חקירה ומניפולציות מצד חוקרי המשטרה, מבלי שיהיו בידיו הכלים להתמודד מולם. ההתייעצות עם עורך הדין מספקת בידיו זווית עמוקה יותר של ההליך מולו הוא מתמודד וההשלכות של כלל מעשיו ומציידת אותו במכלול הכלים הדרושים להתמודדות מול המשטרה.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף