Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



מי זכאי לעורך דין מהסנגוריה הפלילית?

בשנות התשעים של המאה העשרים, הוקם בישראל גוף סטטוטורי בשם הסניגוריה הציבורית, אשר עוסק במתן ייצוג משפטי הולם לכל מי שנתון בהליך פלילי. מטרת הקמת הסנגוריה הייתה ליצור גוף עצמאי לטיפול בנאשמים חסרי האמצעים והענקת הייצוג המשפטי הטוב ביותר עבורם.

מי זכאי לעורך דין מהסנגוריה הפלילית?

ככלל, הזכאות לסניגור ציבורי על פי חוק נגזרת ממצבו הכלכלי של החשו או הנאשם. ככל שמדובר באדם דל אמצעים, הוא יזכה לייצוג מטעם הסנגוריה הציבורית ללא צורך בתשלום למעט אגרה סמלית. עם זאת, בהליכים מסוימים, עשוי אדם לזכות בייצוג הסנגוריה אף אם מצבו הכלכלי מאפשר לו לשכור ייצוג פרטי.

תוכן עניינים

מהי הסנגוריה הציבורית?

המשפט הפלילי מבוסס על הנורמות אותן קבע המחוקק ולצידן ההתנהגויות הנחשבות אסורות ופוגעניות עד כדי הטלת עונש מצד המדינה. העמדתו של אדם לדין נועדה, ככל שיימצא שהוא ביצע את המיוחס לו, להענישו באופן ההולם את מעשיו. מערך הענישה במשפט הישראלי כולל מאסר בפועל, עבודות שירות, קנסות, פיצויים וצו מבחן.

למול האפשרות לשלול חירות של אדם במסגרת ההליך הפלילי, מכירה המדינה בצורך כי הליך זה ייעשה תוך ייצוג הנאשם בצורה הולמת ובדיוק לשם כך פועלת הסניגוריה הציבורית. ייצוג על ידי הסניגוריה כולל קיום שיח עם הנאשם, מעבר על חומרי החקירה, גיבוש אסטרטגיה לניהול ההליך הפלילי והצגת חלופות אפשרויות לניהול או סיום ההליך.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

באיזה שלב נעשה מינוי סניגור ציבורי?

ההליך הפלילי, הכולל בחלוקה גסה את שלב החקירה ושלב בירור האשמה, מגלם יריבות בין שני צדדים – המדינה מצד אחד, וחשוד או נאשם בביצוע עבירה מצד שני. בשלב החקירה, מיוצגת המדינה בדרך כלל על ידי המשטרה, ואילו בשלב ההעמדה לדין מיוצגת המדינה על ידי התביעה המשטרתית, הפרקליטות או תובעים מכוח מינוי היועץ המשפטי לממשלה.

הן בשלב החקירה והן בשלב בירור האשמה, ישנן מספר צמתים בהן קיימת אפשרות למינוי סניגור ציבורי עבור הנאשם:

  1. חקירה באזהרה – חשוד יכול לבקש להתייעץ עם עו"ד פלילי מהסניגוריה הציבורית כבר במפגש הראשון עם המשטרה טרם חקירתו.
  2. ייצוג במעצר הימים – בשלב מעצר הימים, אשר נקרא גם מעצר לצורכי חקירה, באפשרות החשוד לבקש מבית המשפט כי ימונה לו סניגור ציבורי.
  3. ייצוג במסגרת הליך של כתב אישום – אדם נגדו מוגש כתב אישום יכול לפנות עצמאית לסניגוריה או לבקש מבית המשפט כי ימונה לו סניגור ציבורי.

מי זכאי למינוי סניגור ציבורי?

טרם מעורבותו של בית המשפט, באפשרות אדם העומד בפני אישום או חקירה לבקש ייצוג משפטי אך ורק ישירות מול הסניגוריה הציבורית. הדברים נכונים לשלב שבסמוך לחקירה ראשונה ולמקרה בו אדם מקבל לביתו הזמנה למשפט פלילי בו הוא נאשם. במקרה זה, ככל שיימצא כי הכנסתו של הפונה גבוהה מדי, הוא לא יזכה לייצוג מטעמה.

עם זאת, בשלב בו ניצב החשוד מול בית המשפט, כגון בשלב מעצר ימים הסמוך לחקירה הראשונה, או בדיון הראשון בהליך נשוא כתב אישום, באפשרות הנאשם לבקש מבית המשפט כי ימונה לו עו"ד של הסניגוריה הציבורית. במקרה זה, הוראה של בית המשפט על ייצוג תזכה את החשוד או הנאשם במינוי סניגור ציבורי ללא קשר להיקף הכנסותיו.

האם ניתן לבחור סניגור ציבורי מסוים?

אדם המקבל שירותי ייצוג מהסניגוריה הציבורית, אינו זכאי לבחור עו"ד פלילי מסוים והבחירה נעשית על ידי הצוות המקצועי של הסניגוריה. הקו המנחה בבחירת עורך דין על ידי הסניגוריה הציבורית הוא התאמת סניגור מתאים לנסיבות הנאשם ונסיבות העבירה שביצע.

אדם המקבל שירותי ייצוג מהסניגוריה הציבורית, אינו זכאי לבחור עו"ד פלילי מסוים

עם זאת, ייתכנו מקרים שבהם קיים קושי מצד עורך הדין שמונה להמשיך בייצוג והוא עשוי לבקש מבית המשפט לשחררו מייצוג ולמנות לנאשם עורך דין אחר. כמו כן, במקרים שבהם אדם כבר יוצג בעבר על ידי סניגור ציבורי, ומצוי בפני הליך פלילי חדש, סביר כי ייעשה מאמץ מצד הסניגוריה למנות לו בהליך החדש את עורך הדין שייצג אותו בהליך הקודם.

מינוי סניגור ציבורי – ייצוג מקצועי במימון המדינה

הסניגוריה הציבורית הפכה עם השנים את האפשרות לזכות בייצוג משפטי איכותי לברת השגה עבור כל אדם, ללא קשר למצבו הכלכלי. לצד זאת, באפשרות אדם הניצב בפני הליך פלילי, ללא קשר למצבו הכלכלי, לבקש מבית המשפט למנות לו סניגור מטעם הסניגוריה הציבורית אשר ייצגו בנאמנות ובמימון המדינה, וזאת ללא קשר לחומרת האישום ומשך ההליך מתחילתו עד סופו.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף