Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



איך להתכונן לחקירה פלילית במשטרה?

חקירה משטרתית נועדה כדי לברר את העובדות ואימות הראיות כאשר קרה פשע או עוולה חברתית שמצריכה דיון בבית המשפט.

האם ישנם דברים שכדאי להגיד או לא להגיד? ומה זה אומר בכלל חקירה במשטרה? אלה הם חלק מהדברים שיעזרו להתכונן לחקירה משטרתית.

תוכן עניינים

מהי חקירה משטרתית?

חקירה פלילית היא מנוח שעוזק בכלל הפעולות שמבוצעות בידי המשטרה. זאת בכדי לאסוף ראיות שאיתן יהיה ניתן להפליל את הנאשם בביצוע העבירה בה הוא חשוד. אחת הפעולות העיקריות היא, "חקירה באזהרה".

חקירה זו מבוצעת כלפי מי שחשוד בביצוע העבירה. כמו כן, חקירה משטרתית מתייחסת גם לגביית העדויות מגורמים נוספים שיכולים לסייע בהוצאת האמת לאור. לעיתים אותם גורמים עוזרים בבניית התמונה הכללית בצורה טובה יותר.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

במסגרת חקירה במשטרה, מתבצעות מגוון נוסף של פעולות למשל, החוקרים יכולים לבצע 'עימות' בין כמה מעורבים במקרה, או בין שני חשודים. בנוסף, יכול להתבצע עימות בין חשוד למתלוננת. שחזור אירוע (מסירת עדות), נחשבת גם היא כחלק מהליך החקירה.

זכויות שחשוב להכיר בחקירת משטרה

במסגרת חקירה משטרתית, כל אדם זכאי לזכויות בסיסיות שלא ניתן לשלול אותן.

יעוץ משפטי – הזכות ליצירת קשר עם עורך דין, וביצוע התייעצות היא מהותית ביותר. זכות זו מאפשרת לנחקר לקבל את הידע המשפטי הנדרש בנושא בו הוא מואשם או נחקר, עוד קודם כניסתו לחקירה עצמה והצורך במתן תשובות.

זכות השתיקה – זכות זו, ידועה במיוחד. היא מאפשרת לנאשם לשמור על שתיקה ולהימנע מ'הפללה עצמית', על ידי מסירת מידע שעשוי להוביל לכך.

חקירה בשפת אם – חקירה בשפה שאינה "שפת אם" יכולה להקשות על הנחקר לתת תשובות טובות או כמו שהוא היה רוצה והתכוון. בנוסף, זה עלול לגרום לחוסר הבנה בינו לבין החוקרים ולכן כל אדם זכאי להיחקר בשפה שבה הוא מרגיש הכי נוח.

קריאת החקירה טרם החתימה – בכל חקירה מתקיים 'פרוטוקול' אותו עורך החוקר. באמצעותו הוא מתעד את דבריו של הנחקר בכדי שתהיה הסכמה על הדברים שנאמרו, כך שלא תהיה חוסר הסכמה על מה שנאמר.

לכן, אתם רשאים לבקש לקרוא את הפרוטוקול, כך תוכלו לעבור על כל מה שנכתב ולוודא כי הדברים שנכתבו נכונים ואליהם התכוונתם.

זכות השתיקה בחקירה

שימוש בזכות השתיקה מאפשר משקל מלא של שאר הראיות שנאספות בידי המשטרה. זאת למרות שניתן למסור גרסה נגדית שתוכל לנסות לסייע לכם בזיכוי. נראה כי מדובר בוויתור על זכות מאוד חשובה בהליך החקירה אך יש לה גם יתרון גדול.

אחד היתרונות הגדולים של שימוש בזכות השתיקה הוא נטרול האפשרות להשתמש באחת הראיות החזקות ביותר במסגרת המשפט הפלילי והיא, הודאה באשמה. כאשר אדם נמנע ממתן עדות עצמית, הוא שולל את האפשרות שיאשימו אותו על בסיסה.

דוגמה טובה היא כאשר המשטרה חושדת באדם על פריצה לחנות מכולת בשעות הלילה המאוחרות. אם אדם בוחר לשתוק, לא תעמוד מול הראיות 'טענת אליבי' שאומרת כי הוא אינו היה בזירה בכלל באותו הזמן ויכולה לנקות אותו מהחשד.

לעומת זאת, באותו מידה שבוחר לשמור על זכות השתיקה זה יכול לסייע לו לבוא לטובתו. המשטרה יכולה למצוא את עצמה מתבססת על עדויות חיצוניות וראיות חלשות יותר שקשה לבסס את נכונותם ולהוביל להאשמה של החשוד.

שימוש בזכות השתיקה היא עניין אישי, לא תמיד מדובר באפשרות הנכונה עבורכם. למשל אם יש לכם גרסת אמת שתוביל לזיכוי ותכלול בטוחה ראיות חותכות וברורות המשטרה תהיה חייבת לשחרר את הנאשם.

ליווי משפטי

קבלת זימון לחקירה במשטרה היא עניין שאינו נפוץ במיוחד לרוב האוכלוסייה. מדובר באירוע שמעלה חששות ומאוד מלחיץ. אותן התחושות יכולות להוביל לכך שתאמרו דברים שאינם נכונים ויכולים להוביל להפללה שגויה שלכם.

הכנה נכונה לקראת החקירה היא משמעותית ותוביל לחקירה מוצלחת יותר שתוכל למזער את הנזקים בהם אתם מעורבים או לא מעורבים. גורם חשוב שיעזור בדרך לזיכוי הוא עורך דין פלילי מומחה שידע לתת לכם את הידע וההכוונה הנכונים ביותר.

לאור האמור, נראה וידוע לכל כי חקירה פלילית אינה נעימה, ועשויה להיות גורלית לרוב האנשים. דעו להשתמש בזכויותיכם בצורה המיטבית, ללמוד את האשמות שלכם ולבחור את דרך הפעולה שתהיה לכם הנוחה ביותר במהלך החקירה וההליך הפלילי.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף