Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



עבירות מין ברשת [מדריך משפטי]

רשת האינטרנט הפכה עם השנים לחלק בלתי נפרד מחייו של כמעט כל אדם. עם המצאת הטלפון החכם, הפכה הגישה לאינטרנט קלה מאי פעם, וגלישה באתרים, ניהול שיחות וידאו והעברת מסרים בין קצות העולם היא פעולה שמבצעת בקלות על ידי ילדים ומבוגרים כאחד.

לצד היתרונות העצומים של הרשת, השכלול שעברה עם השנים והנגישות של כל אדם לחיבור אליה הפכו אותה למקום מסוכן וכאמצעי לביצוע עבירות, ביניהן גם עבירות מין במגוון חומרה רחב. עבירות אלו הן בעלות גוון ייחודי הן באופן חקירתן והן בדרך הייצוג של הנאשמים בהן.

תוכן עניינים

מהן עבירות המבוצעות ברשת?

חוק העונשין כולל בתוכו מאות עבירות פליליות, והוא אינו נוקב ביחס למרביתן את המיקום בו ניתן לבצען. ישנן עבירות אשר מעצם טיבן דורשות מגע פיזי כגון תקיפה, דקירה ופציעה של אדם, או הצתה. לצד זאת, עבירות רבות יכולות להיות מבוצעות מרחוק, באמצעות שימוש ברשת האינטרנט ועל ידי פלטפורמות העברת המסרים השונות.

חלק מאותן עבירות הניתנות לביצוע מרחוק, הן עבירות המין השונות המנויות בחוק העונשין. ביצוע עבירות מין ברשת, כמו גם ביצוע של עבירות הונאה ומרמה, סחיטה באיומים, סחר והפצת סמים, נעשה בדרך כלל באפליקציות דוגמת וואטסאפ, טלגרם, פייסבוק ואינסטגרם. היתרון באותן אפליקציות הוא ביכולת לבדות זהות ולעשות שימוש בה לצורך ביצוע העבירות.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מהן עבירות המין הנפוצות ברשת?

אף שסביר לחשוב שביצוע עבירות מין דורש מגע פיזי או לכל הפחות קרבה פיזית, הרי שבשנים שמאז כניסת האינטרנט לחיי היומיום, וביתר שאת עם תפוצת השימוש בסמארטפונים, הוברר כי ניתן לבצע כמעט כל עבירת מין באמצעות הרשת. אלו עבירות המין הנפוצות המבוצעות מרחוק:

  1. מעשה מגונה וגרם מעשה מגונה בקטינים – לרוב מבוצע דרך שיחות וידאו או התכתבות הכוללת תמונות, תוך מודעות לגיל הקטינה, ולעיתים תוך סחיטה באיומים.
  2. אונס – בדרך כלל מיוחס למי שגורם לקטינה מתחת לגיל 14 להחדיר דבר מה לאיבר מינה. כאשר הקטינה היא מתחת לגיל 14, אין חשיבות לשאלה האם היא הסכימה לביצוע המעשים או לא.
  3. מעשה מגונה בפומבי – הרשת היא מקום המכיל רכיב פומביות בהתאם לנסיבות, ועבירה זו מתייחסת למעשה חשיפה או פרסום מעשה מיני בקרב משתמשי רשת רבים.
  4. הפצה והחזקה של חומר תועבה – המונח חומר תועבה מתייחס לתוכן מיני פדופילי המוחזק על ידי אדם במחשבו או מופץ ברבים באמצעות הרשת.

מהם העונשים הניתנים למבצעי עבירות מין ברשת?

ישנם מספר רכיבים המשפיעים על היקף ענישתם של מי שמבצעים עבירות מין ברשת – סוג העבירה, היקף העבירה, גיל הקורבנות ושאלת עברו הפלילי של הנאשם. כך למשל, בעוד שהעונש המקסימלי בגין עבירות אונס הוא עד 20 שנות מאסר, העונש על מעשה מגונה בפומבי או החזקת חומרי תועבה הוא עד שנת מאסר אחת בלבד.

ככלל, עבירות מין ברשת מסתיימות בעונשי מאסר, חרף העובדה כי הפגיעה נעשתה מרחוק וללא מגע פיזי. יחד עם זאת, במקרים של עבירת החזקת חומר תועבה, או עבירות מעשה בפומבי, עשוי ההליך להסתיים בעונש נמוך דוגמת מאסר על תנאי, עבודות שירות או שעות לתועלת הציבור.

כיצד ניתן להתגונן מול אישומים של עבירות מין ברשת?

ישנם מספר רכיבים משמעותיים, אותן נדרש לבחון עורך דין פלילי מקצועי בעת שמגיע לפתחו תיק שעניינו עבירות מין ברשת. ראשית, יש לבחון היטב את שאלת המודעות של הנאשם או החשוד לגילו הצעיר של קורבן העבירה. זאת, לאור העובדה כי לסוגיה זו משמעות הרת גורל לעניין סוג העבירה והעונש בצידה.

כמו כן, יש לבחון האם בידי המדינה ראיות קבילות המצביעות על כך שהנאשם הוא אכן הגורם העומד מאחורי הפניה לקורבן באמצעים דיגיטליים. לעיתים עשוי הקשר להיות רופף ולהתבסס על ראיות נסיבתיות בלבד וללא כל ראיה ישירה הקושרת את הנאשם לאמצעי הדיגיטלי ממנו בוצעה העבירה. תפקידו של עורך דין פלילי הוא למצוא חולשה בראיות אלו.

ייצוג בעבירות מין ברשת דורשות מקצועיות וניסיון

עבירות מין ברשת מגלמות בתוכן מורכבות משפטית וראייתית. בשל כך, נדרשת ההתמודדות מול אישומים בעבירות מין ברשת להיות בליווי של עורך דין פלילי מקצועי בעל ניסיון. לעורך הדין היכרות עם כלל הדקויות ונקודות התורפה האפשריות ביחס לעבירות ייחודיות אלו, שאותן יש למנף לטובת תוצאה מיטבית.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף