Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



שינוי עילת סגירה לחוסר אשמה בתיק אלימות במשפחה

תיקי אלימות במשפחה הם מהתיקים הפליליים המורכבים והרגישים ביותר, שכן מעורבים בהם בני משפחה אחת, בדרך כלל בני זוג.

שינוי עילת סגירה לחוסר אשמה בתיק אלימות במשפחה

תיק אלימות במשפחה שכזה, משפיע לא רק על המתלונן או על המתלוננת, אלא עלול לקרוע את הרקמה המשפחתית כולה על כל ההשלכות שבדבר. ישנם אף תיקי אלימות במשפחה שמעורבים בהם ילדים, קטינים או בגירים, אשר תוצאות החקירה משפיעות עליהם בצורה קשה. ישנם מקרים רבים שבהם התלונה נגד אלימות במשפחה מתייחסת לתקופת הגירושין כאשר הגבר או האישה טוענים לאלימות מצד בן הזוג כתגובה מתפרצת לבקשתם להתחיל הליך גירושין.

תוכן עניינים

נחקרת בחשד של אלימות במשפחה והתיק נסגר? שים לב לדברים הבאים:

הואשמתי בתיק אלימות במשפחה והתיק נגדי נסגר. למה לשנות עילת סגירה לחוסר אשמה?

בסיום החקירה המשטרתית בתיק של אלימות במשפחה, מעבירה המשטרה את חומר החקירה ליחידה התובעת (יחידת התביעות במשטרה או הפרקליטות – לפי סוג התיק). אם מחליטה היחידה התובעת לסגור את התיק מבלי להגיש כתב אישום, ההחלטה יכולה לנבוע מנימוקים שונים:

  1. העדר ראיות מספיקות – המשטרה לא הצליחה להקים תשתית ראייתית לביצוע העבירה בידי הנאשם.
  2. נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין (חוסר עניין לציבור) – חומרת העבירה וההשקעה שתידרש בהליכים המשפטיים, אינם מצדיקים העמדה לדין. ישנן ראיות לביצוע העבירה, אולם מכלול הנסיבות ושקילת אינטרס הציבור, מחייב סגירת התיק.
  3. חוסר אשמה – התלונה נבדקה ונמצאה חסרת בסיס ללא כל ראיה התומכת באשמתו של החשוד.
  4. סגירת תיק בהסדר – תיקים מסוימים של אלימות נסגרים לאחר הסדר פיצויים ועמידה בתנאים מסוימים, ללא העמדה לדין.
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

שים לב: עילת הסגירה היחידה שגינה נמחק הרישום הפלילי כליל מממחשבי המשטרה, היא העדר אשמה. כל סגירת תיק בעילה אחרת, כגון העדר ראיות, משאירה את הרישום הפלילי במאגר. רישום זה עלול להשפיע על קבלתו של אדם לעבודה שבה הוא צריך להוכיח גיליון נקי, על קידומו, מועמדותו למשרה ציבורית או ממשלתית,  והוא חשוף לגופים שונים. לכן גם כאשר אדם סבור כי התיק נסגר נגדו ואין לו זכר, הרי שהוא השאיר טביעת אצבע במאגרי המשטרה, כתם העלול לפגוע בו בעתיד. לכן שינוי עילת סגירה לחוסר אשמה בתיק אלימות במשפחה, הוא קריטי!

לכן אם נחשדת באלימות במשפחה והתיק נגדך נסגר, הילחם לשינוי עילת הסגירה לחוסר אשמה.

אבל איך מבקשים שינוי עילת סגירה לחוסר אשמה?

סעיף 62 לחוק סדר הדין הפלילי קובע כי חשוד רשאי לפנות לגורם שהחליט שלא להעמידו לדין בבקשה מנומקת לשנות את עילת סגירת התיק.

בקשה לשינוי עילת סגירה לחוסר אשמה נשענת על נימוקים משפטיים, ניתוח החוק, הפסיקה, הוראות הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה וכן על הנסיבות האישיות של החשוד. בקשה מורכבת שטוב שתיכתב בידי עו"ד פלילי מנוסה.

הבקשה מוגשת לגורם שהחליט על סגירת התיק, המשטרה או הפרקליטות. גורם זה בוחן את הנימוקים הנלווים לבקשה בהתאם לקריטריונים הפנימיים של המשטרה, החוק והפסיקה, מנמק את החלטתו ומודיע עליה בכתב לחשוד.

על מה נסמכת הבקשה? בשנת 2018 נקבע כי לצורך קביעת עילת הסגירה המתאימה בתיק פלילי, בכלל זה עבירות אלימות במשפחה, על התובע לבחון "אם קיים סיכוי נמוך שהחשוד ביצע את העבירה, עילת הסגירה תהיה היעדר אשמה ולא חוסר ראיות". כלומר אם לאחר בדיקת הראיות בתיק, רמת הסבירות שהחשוד אכן ביצע את העבירה היא נמוכה, עילת הסגירה תהיה "חוסר אשמה".

בקשה לשינוי עילת סגירה תנסה לערער על מהימנות העדים, תביא ראיות נוספות, תשתמש בבדיקת פוליגרף, התחשבות בעברו של הנאשם – וכל נימוק שיש בו כדי להוריד את רמת הראיות שהצטברו לרמה של סיכוי נמוך שאכן החשוד ביצע את המעשה. למשל, הואשמת באלימות במשפחה, אם תוכיח כי אשתך היא מגישה סדרתית של תביעות נגד אלימות במשפחה, ופעם אחר פעם תביעותיה נדחות, הרי שערערת את הסבירות כי אכן ביצעת את המיוחס לך.

הגשתי בקשה לשינוי עילת סגירה לחוסר אשמה, ונדחיתי. הכול אבוד?

החוק אינו מקנה – לחשוד שהגיש בקשה לשינוי עילת סגירה ונדחה – זכות ערעור.

יחד עם זאת ועפ"י נהלים פנימיים של המשטרה בעקבות פסיקה בנושא, חשוד המערער על החלטת דחיית הבקשה לשינוי עילה, זכאי כי ערעורו יובא לבדיקת הגורם המקצועי הממונה על הגורם שסגר  את התיק, והוא המחליט בבקשת הערעור.

כאשר הפרקליטות דחתה את הבקשה הראשונית, בקשת הערעור מוגשת לפרקליט המדינה או למשנהו.

את הבקשה יש להגיש בתוך 60 מקבלת הדחייה, בצירוף נימוקים רלוונטיים וכל חומר נוסף. אם קיבלת דחייה נוספת, תוכל לערער רק באמצעות הגשת עתירה לבג"ץ ולא לגוף הסוגר.

קיצורו של דבר: חשוב מאוד לדעת את ההשלכות של כל עילת סגירת תיק אלימות במשפחה. אם העילה אינה "חוסר אשמה" הילחם על האפשרות לשינוי עילת סגירה לחוסר אשמה שכן רישום פלילי במאגרי המשטרה משפיע על סיכויי קבלת אדם לעבודה, הגשת מועמדות, הוצאת רישיון נשק ועוד.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף