Costagidi_MainPic עו
Costagidi_MainPic עו
פנייה לייעוץ אישי



כיצד מתנהלת חקירה פלילית בין עבירות מחשב?

על פי החוק, התנאי לפתיחת חקירה הוא קיומו של חשד לביצוע עבירה. ההוראה המחייבת את המשטרה לפתוח בחקירה נוגעת לשני מצבים – כאשר מוגשת תלונה או כאשר נודע לה בדרך אחרת על ביצוע של עבירה פלילית. הליך זה חל גם על מקרה של חשד לביצוע עבירות מחשב.

במקרה שבו נודע למשטרה על ביצוע של עבירות מחשב, תטופל החקירה על ידי יחידה משטרתית בעלת הכשרה ייעודית לעבירות מעין אלו, בשל ייחודיותן והאופי השונה של אופן איסוף הראיות להוכחת ביצוען. לצד איסוף הראיות, עשויה המשטרה לזמן את החשוד לחקירה ואף לעצור אותו.

תוכן עניינים

מהן עבירות מחשב?

עבירות מחשב הן עבירות שנעשות במרחב וירטואלי ולא במרחב המוחשי. עבירה הנעשית במרחב הווירטואלי, יכולה להתרחש למשל על ידי חדירה מרחוק למערכות עסקיות של ארגון מסוים, ואיום בהפצת מידע סודי או רגיש, או לחילופין על ידי השבתת פעילות הארגון, אם לא יועבר לאותו מבצע עבירה סכום כסף בהעברה מרחוק.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

עבירות המחשב הנפוצות ביותר הן אלו:

  1. עבירות סחיטה באיומים לצורך קבלת כסף או טובת הנאה אחרת.
  2. עבירות חדירה מרחוק למחשב של אדם פרטי או גוף עסקי לצורך נטילת מידע אישי.
  3. עבירות מין אשר מבוצעות באמצעות אחת מאפליקציות הרשת הפופולריות דוגמת סקייפ או וואטסאפ.
  4. עבירות של החזקה והפצה של חומר פדופילי.

מי הגורם המוסמך לחקור עבירות מחשב?

עבירות מחשב הן עבירות בעלות מאפיינים ייחודיים המקימות צורך באיסוף ראיות בעלות אופי שונה מראיות המוכיחות ביצוע עבירות במרחב הפיזי, דוגמת נטילת טביעות אצבע או די אן איי. מסיבה זו, הוקמו במשטרה יחידות ייעודיות לתחום עבירות המחשב, כאשר החוקרים הפועלים בתוכן הם בעלי הכשרה וגישה למשאבים המסוגלים להתמודד עם התחכום הגלום בעבירות אלו.

לפני מספר שנים אף הוקמה יחידה נפרדת בפרקליטות המדינה המכונה יחידת הסייבר של הפרקליטות. זאת מתוך הבנה כי לצד יחידות חקירה מקצועיות, נדרשים גם התובעים המטפלים בעבירות אלו צריכים להתמקצע בהיבטים המשפטיים והראייתיים הייחודיים להליכים פליליים כנגד מבצעי עבירות מחשב.

כיצד מבוצעת חקירה בחשד לביצוע עבירות מחשב?

כאשר המשטרה חוקרת עבירות במרחב הסייבר, מוקדשת מחשבה רבה יותר לביצוע חקירה סמויה המגלמת המתנה לשלב יידוע החשוד אודות החקירה המתנהלת כנגדו, וזאת על מנת למנוע העלמת ראיות. לרוב פועלת המשטרה לקבלת מידע מגופי תקשורת על סמך כתובת IP שעל פי החשד ממנה בוצעו עבירות המחשב, וזאת באמצעות צווי קבלת מידע הניתנים לבקשתה מידי בתי המשפט.

בהמשך, כאשר חקירה פלילית הופכת לגלויה ומבוצע מעצר של החשוד, פועלת המשטרה לתפיסת האמצעים הדיגיטליים של החשוד ומבצעת פריקה של התוכן הגלום בהם. ברשות המשטרה בכלל ויחידות הסייבר בפרט, אמצעים מתקדמים המשמשים אותם לצורך חדירה לחומר מחשב, גם כאשר מדובר במכשירים אשר מוגנים בסיסמה.

מה הפעולות אותן מבצעת המשטרה בשלב הגלוי של החקירה?

החדירה למחשב עשויה להוביל את החוקרים למאגר מידע עצום, שממנו ניתן יהיה לאתר ראיות מפלילות. בשונה מהמרחב הפיזי, במרחב הסייבר קיימות אפשרויות לשחזור חומרים שנמחקו, ומלאכת האיתור היא ממוקדת היות שהיא מתייחסת למידע מוגבל האצור בתוך המכשיר שנתפס אצל החשוד.

במהלך החקירה, יידרש החשוד להשיב לחשדות המופנים כלפיו במסגרת חקירה באזהרה ולהגיב לחומרים אשר אותו במכשירים הדיגיטליים שניטלו ממנו. כבר בתחילת החקירה, על החוקרים ליידע את החשוד בדבר זכותו שלא לענות לשאלות וכן אודות אפשרותו להתייעץ עם עורך דין טרם חקירתו.

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין לפני חקירה בעבירות מחשב?

היוועצות עם עורך דין טרם חקירה פלילית היא זכות יסוד של כל נחקר. הייעוץ כולל קבלת מידע על זכויותיו של החשוד לרבות הזכות לשתוק בחקירה, כמו גם אודות האפשרות שהיחידה החוקרת תנסה לנקוט כלפי החשוד בתרגילי חקירה ותחבולות מסוימות במטרה לחלץ ממנו אמירה מפלילה.

פסיקת בית המשפט העליון ביססה בעשרות השנים האחרונות את החשיבות המרכזית של זכות החשוד להתייעץ עם עורך דין טרם החקירה. במקרים מסוימים כאשר נודע לבית המשפט במהלך ניהול ההליך הפלילי כי נפגעה זכותו של הנאשם להתייעץ עם עורך דין טרם חקירתו, עשויה העדות שלו במהלך החקירה להיפסל מלשמש כראיה.

ייעוץ לפני חקירה בעבירות מחשב – המפתח לצמצום פערי הכוחות

כל חקירת משטרה, וביתר שאת חקירה פלילית בעבירות מחשב אשר מבוצעת על ידי טובי החוקרים של משטרת ישראל, מגלמת פערי כוחות וידע בין החוקר לנחקר. על מנת לגשר על פערים אלו, ולהעמיד את הנחקר במקום המיטבי עבורו טרם מענה על כל שאלה שעשויה להפליל אותו, רצוי לנצל עד תום את הזכות להתייעץ עם עורך דין פלילי אשר בקיא היטב בדין הפלילי ומנוסה בליווי חשודים במהלך חקירתם.

*אין לראות בכתוב באתר עורך דין פלילי מומלץ Costagidi כתחליף לייעוץ משפטי, מתן חוו”ד, או המלצה של עורך דין פלילי. העושה שימוש באמור באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף